Kontajnerový prístav v Singapure čelí najhorším dopravným zápcham od čias pandémie. Koncom mája čakali lode na zakotvenie v priemere dva až tri dni. Firmy pre zber námorných údajov Linerlytica a PortCast ale uviedli, že meškania môžu niekedy trvať až týždeň.

Globálne preťaženie prístavov dosiahlo podľa agentúry Reuters 18-mesačné maximum, pričom 60 percent lodí čakajúcich na zakotvenie sa nachádza v Ázii. So zápchami bojujú napríklad aj malajzijské prístavy Port Klang a Tanjung Pelepas. Čakacie lehoty sa zvýšili aj v čínskych prístavoch, pričom najdlhšie meškania zaznamenali Šanghaj a Čching-tao.

Niektorí prepravcovia si myslia, že za preťaženie čínskych prístavov môžu sčasti americkí dovozcovia, ktorí sa snažia nakúpiť čo najviac čínskeho tovaru, akými sú oceľ a zdravotnícke potreby. Tie budú od 1. augusta podliehať vysokým clám. Predseda americkej Rady ekonomických poradcov Jared Bernstein v tejto súvislosti zdôraznil, že vzťahovať sa budú len na približne štyri percentá čínskych dovozov do Spojených štátov.

Prístavné zápchy v časoch pandémie spôsobil najmä nákupný ošiaľ spotrebiteľov. Dnes ich majú na svedomí narušené lodné harmonogramy, pretože prepravné firmy volia radšej dlhšie trasy, aby sa vyhli plavbe cez Červené more, kde jemenská militantná skupina Húsíov od novembra útočí na lode. Tie preto vo veľkých prekládkových centrách vykladajú väčšie množstvo nákladu naraz.

Každoročný vrchol sezóny tento rok prišiel o niečo skôr, než sa očakávalo, čo ešte väčšmi zhoršilo preťaženie prístavov. Dôvodom je zrejme dopĺňanie zásob firmami, ktoré začali tovar v očakávaní silnejšieho koncoročného dopytu presúvať skôr. „Vrcholná sezóna sa tradične začína v júni, no teraz sa začala o mesiac skôr, čo spôsobilo prudký nárast námorných prepravných sadzieb,“ dodal Niki Frank, generálny riaditeľ DHL Global Forwarding Asia Pacific.

Ďalšie dôležité správy

Container ship
Neprehliadnite

Lodný prepravca Maersk opäť zvýšil odhad zisku vzhľadom na silný dopyt a krízu v Červenom mori