Profesorka ľudského správania Melody Wildingová prišla na to, že technická odbornosť pomáha ľuďom napredovať v zamestnaní. Kariérny úspech sa podľa nej do veľkej miery odvíja aj od schopnosti presvedčivo komunikovať s kolegami a nadriadenými. „Schopnosť ovplyvniť ostatných vás môže posunúť vpred,“ dodala pre portál CNBC.

Presvedčivá komunikácia nemusí spočívať v manipulácii, psychologických hrách či politickom taktizovaní. Podľa Wildingovej dokážu zo všetkého najlepšie komunikovať ľudia, ktorí sa naučili strategicky využiť svoju vnímavosť. Okrem toho im nie je cudzia ani psychológia. Títo ľudia chápu, ako druhí premýšľajú a čo ovplyvňuje ich rozhodnutia. Vďaka tomu dokážu prezentovať nápady spôsobom, ktorým zaujmú cieľové publikum a dosiahnú, čo chcú.

Dobrou správou je, že schopnosť presvedčivo komunikovať sa dá naučiť. Wildingová predstavila tri stratégie, ktoré pomôžu s jej rozvojom:

Začnite pointou

Keď budete rozprávať príliš dlho a nevynecháte zbytočné „omáčky“, riskujete, že vás druhá osoba prestane počúvať. Môžete v nej navyše vyvolať dojem, že neviete, o čom hovoríte a nemáte žiadny konkrétny plán.

Snažte sa pointu zhrnúť v niekoľkých stručných vetách. Budete pôsobiť oveľa sebaistejšie a presvedčivejšie. Vždy začnite tým najdôležitejším bodom a potom svoje tvrdenia podľa potreby podporte relevantnými dôkazmi a údajmi.

Ponúknite riešenie problému

Presvedčivá komunikácia spočíva nielen v prezentovaní nápadov, ale aj riešení problémov. Ak chcete byť úspešný, zamerajte sa na starosti cieľového publika. Ľudia vo vedúcich pozíciách napríklad potrebujú počuť nápady, ktoré sú odpoveďou na ich ambície, priority a výzvy. Keď sa vám podarí ich problémy vyriešiť, získate konkurenčnú výhodu.

Prezentujte sa sebavedomo

Malé zmeny vo výbere slov môžu dramaticky zmeniť spôsob, akým bude druhá strana vnímať vaše nápady. Wildingová tým ale nemyslí používanie žargónu či odborných slov. Skôr odporúča nahradiť „slabé“ slová „silnými“. Skúste namiesto „musel som“ povedať „rozhodol som sa“. Frázu „pomohol som“ možno nahradiť slovesami „dozeral som“, „usmernil som“ či „viedol som“. Snažte sa slová vyberať tak, aby ste presnejšie vyjadrili rozsah a dôležitosť vašich činov.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotka
Neprehliadnite

Najlepším spôsobom, ako si v práci získať rešpekt, je držať sa troch osvedčených princípov