V ideálnom svete by sa obchvat Prešova postavil v polovičnom profile východnou trasou o 450 miliónov eur lacnejšie a časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove. Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy, u nás to zvykne trvať roky.
Dnes je realistická alternatíva postaviť severný obchvat modifikovanou trasou s jedným tunelom, v polovičnom profile, čo môže priniesť nižšie náklady o 220 miliónov eur. Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu I/68 zo severu na juh za 140 miliónov eur a ďalšie riešenia vo vnútri mesta. Mali by sa posilniť vlaky, aby sa stali reálnou alternatívou cestovania. Stavebné úpravy za 20 miliónov eur na D1, ktoré sľúbil minister Érsek, sú vítaným bonusom. Jednotkové náklady budú témou pri všetkých projektoch.
Chýbajú nám diaľnice, cesty prvej a druhej triedy sú v zlom stave, podobne sú na tom koľajnice a zdroje sú obmedzené. Bez ohľadu na to, či ich zaplatíme my alebo budúce generácie cez splátky za PPP, na mieste je vždy diskusia o najlepšej hodnote za peniaze. Efektívne míňanie peňazí zlepšuje produktivitu ekonomiky. Diskusia o Prešove ukazuje akou okľukou, nepoctivo, riešime dopravné problémy. Stavia sa tam kde sa podarilo pripraviť stavebnú dokumentáciu a kde sa „vybavili“ peniaze (iní vravia, kde chce minister). V danom meste ide o všetko alebo nič. Buď bude obchvat teraz alebo máme „smolu“ na dvadsať rokov.
Prešov je po Bratislave a Košiciach tretie najväčšie slovenské mesto a jediné bez diaľnice alebo obchvatu. Investície si zaslúži. Sú dôležité pre jeho rozvoj a blahobyt občanov – rýchle a bezpečnejšie cestovanie, čistejší vzduch, príjemnejšie prostredie na život. Ale zaslúži si také investície, ktoré naozaj vyriešia jeho zúfalý dopravný problém.
Bezmála miliardový projekt ako je navrhnutý teraz, pomôže len čiastočne. Podľa odhadov dopravu v meste odľahčí iba približne o 17 percent. Väčšina dopravy smeruje do Prešova, nielen nim prechádza. Takíto vodiči využijú obchvat len obmedzene. Je preto absolútne kľúčové hľadať riešenia, ktoré účinnejšie vyriešia zúfalú dopravnú situáciu v Prešove. Nielen obchvat, aj dopravné projekty vo vnútri mesta a verejnú dopravu.
Návrh pre obchvat Prešova za 900 miliónov eur sa má postaviť v dvoch fázach. Už vysúťažený úsek D1 Prešov západ – Prešov juh za 356 miliónov eur bude zároveň jedným z posledných na severnom koridore Bratislava – Košice. Druhú, z pohľadu obchvatu dôležitejšiu časť, tvorí rýchlostná cesta R4 (severný variant) za 535 miliónov eur.
Pôvodná štúdia realizovateľnosti posudzuje tri alternatívne trasy: severný obchvat s jedným alebo dvoma tunelmi a východný obchvat. Vybraná bola tá najdrahšia. K tomu sa dá postaviť aj nová, štvorpruhová cesta prvej triedy I/68, ktorá by doplnila vnútromestskú dopravnú sieť v najvyťaženejšom smere sever-juh. Štúdia neposudzuje, či by niekde namiesto štyroch pruhov na obchvate nestačili dva. Polovičný profil je pritom oproti plnému lacnejší približne o tretinu.
NDS pripravuje novú štúdiu realizovateľnosti, s aktuálnymi číslami o počtoch áut a tranzite. Pôvodná štúdia vychádza zo zle pripraveného prieskumu dopravy. Odhadoval viac ako 50 percent tranzitnej dopravy. Nový prieskum predpokladá nižšiu mieru tranzitu, okolo 25 percent, v závislosti od smeru dopravy. Doterajšie odhady NDS hovorili o intenzite 10- až 14-tisíc vozidiel za deň po dostavaní celého obchvatu v roku 2020. Skúsenosti ukazujú, že plný profil dáva zmysel pri doprave približne od 20-tisíc áut. Čakáme teda na aktuálne čísla. Podľa nových pravidiel vlády zverejňuje ministerstvo financií na každú novú štúdiu realizovateľnosti oficiálny posudok.
O iných ako cestných riešeniach sa u nás v takýchto prípadoch zatiaľ vôbec neuvažuje – vlaky, osobná aj hromadná doprava plnia rovnaké ciele. Vlaky v Prešove ponúkajú priestor na odľahčenie dopravy, podobne, ako sa to udialo v Bratislave. Už v roku 2017 by mali doprave v meste zásadne pomôcť mimoúrovňová križovatka na juhu mesta (pri ZVL) a štvorpruhová Nábrežná komunikácia, ktorá kopíruje trasu plánovanej D1 približne o kilometer bližšie k centru mesta. Ďalšie úpravy ciest prvej triedy v Prešove môžu zvýšiť priechodnosť mestom do dvoch rokov.
Juho-západný obchvat (D1) čaká na podpis. Víťaz súťaže je síce známy, ale projekt zatiaľ nie je spôsobilý na financovanie z fondov EÚ. Okrem neaktuálneho odhadu dopravy má EK výhrady k environmentálnemu posudku. Počas prípravy projektu sa zmenilo trasovanie, ministerstvo životného prostredia preto musí znovu posúdiť vplyv na životné prostredie.
Autor je riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií