Počet zrušených pracovných miest v sektore dodávateľov automobilových dielov v Európe sa v roku 2024 viac než zdvojnásobil. Podľa analýzy Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) pre denník Financial Times bolo vlani zrušených viac ako 30-tisíc pracovných miest, zatiaľ čo v roku 2023 to bola polovica z toho.

Francúzsky výrobca pneumatík Michelin či nemecký Bosch oznámili tisíce prepúšťaní za uplynulý rok, keďže predaj nových vozidiel európskych výrobcov klesá. Dodávatelia sú tak zaťažení nadmernými kapacitami s minimálnou šancou na zvrat situácie. „Ak nemožno očakávať rast pre európskych výrobcov, nebude žiaden rast ani pre ich dodávateľov,“ uviedol riaditeľ konzultačnej spoločnosti AlixPartners Alexandre Marian.

Problém sa bytostne dotýka aj Slovenska, keďže väčšina dodávateľov u nás je zameraná na súčiastky pre spaľovacie motory. Automobilový priemysel aktuálne tvorí viac než 13 percent slovenského HDP a predstavuje 44 percent slovenskej výroby. V celej EÚ dodávatelia autodielov priamo zamestnávajú približne 1,7 milióna ľudí.


pôvodný súbor:0024 Jaslovske Bohunice.jpg
Neprehliadnite

Slovensko lipne na jadrovej energii. U nás tvorí najvyšší podiel hneď po Francúzsku

Pokles dopytu prichádza v dôsledku pandémie, vojny na Ukrajine a následnej inflácii, ktoré oslabili konkurencieschopnosť európskeho priemyslu. Zároveň čínski výrobcovia tlačia na zvýšenie podielu na trhu. Náklady na elektromobily, ktoré sú stále relatívne vysoké, a obmedzenie dotácií na tieto vozidlá v krajinách ako Nemecko tlmia záujem o ne. To znamená, že firmy investujúce do týchto technológií nezaznamenávajú očakávaný dopyt.

Pripravovaná regulácia EÚ, ktorá má obmedziť emisie oxidu uhličitého od roku 2025, vytvára ďalšie výzvy pre výrobcov dielov pre spaľovacie motory. Brusel plánuje ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi v Európe do roku 2035, čo výrazne zmenší trh pre tradičné komponenty.

Z údajov CLEPA vyplýva, ž strata pracovných pozícií spojených so spaľovacími motormi od roku 2020 prevyšuje počet miest, ktoré vznikli vďaka prechodu na elektromobily. V roku 2024 bolo v sektore dodávateľov batériových vozidiel zrušených 4 680 pracovných miest, vytvorených v tom istom roku bolo 4 450 miest.

Marten,Bites,A,Cable,In,A,Cars,Engine,Compartment
Neprehliadnite

Európsky automotive upadá, prepustil už 50-tisíc ľudí. Výrobca hviezd z mercedesov krachuje

Zväz automobilového priemyslu SR nedávno upozornil na ďalší problém: Slovensko trápi nedostatok kvalifikovaných ľudí v priemysle. „Bez systémových zmien v školstve, na trhu práce a cudzincov ho nevyriešime. Nedostatok technicky vzdelaných pracovníkov pociťujeme už roky.“

V praxi to podľa predstaviteľov zväzu znamená, že záťaž v oblasti zvyšovania alebo rozširovania kvalifikácie spočíva na zamestnávateľoch. „Musia tak investovať prostriedky do vzdelávania  existujúcich alebo novoprijímaných zamestnancov. Hoci sa pripravujú zmeny v reštrukturalizácií stredného školstva a prijal sa dôležitý zákon o celoživotnom vzdelávaní, nie je predpoklad, že to pomôže výrazne zvýšiť počet technicky spôsobilých  pracovníkov v horizonte štyroch rokov v porovnaní so súčasnosťou“.

Ďalšie dôležité správy

Aerial,Panoramic,Cityscape,View,On,The,Old,Town,Of,Zurich
Neprehliadnite

Nemčina sa zíde. Trojica najlepších miest pre rozbeh podnikania v Európe má spoločný jazyk