Zamestnanci dostávajú upozornenia o trhoch práce a službách, ktoré pomáhajú s vytváraním úspešných životopisov. Je ich toľko, že predstavitelia odborov obviňujú vedenie z obťažovania, píše Bloomberg. „Toto nie je veľmi dobrý spôsob, ako motivovať ľudí, aby pre spoločnosť tvrdo pracovali,“ povedala Christine Virassamyová, zástupkyňa odborovej organizácie Francúzska demokratická konfederácia práce (CFDT). „Požiadali sme ich, aby prestali,“ dodala.

Táto nezvyčajná snaha koncernu je opatrením, ktoré odzrkadľuje tlak na výkonného riaditeľa Carlosa Tavaresa, pokiaľ ide o zredukovanie výplatnej pásky tejto automobilky na veľkých trhoch v Európe. Jeho cieľom je splniť záväzok 5 miliárd eur v synergiách, ktoré boli prisľúbené ako súčasť fúzie spoločnosti Fiat Chrysler a koncernu PSA z roku 2021. Podľa odhadov niektorých odborov by Francúzsko mohlo do konca roka 2025 zaznamenať až 10 000 odchodov.

Dramatické zníženie pracovných miest

Rivali naprieč Európou rýchlo prechádzajú na elektrické vozidlá a Stellantis, ktorý celosvetovo zoskupuje 14 značiek áut a okolo 300 000 zamestnancov, je pod tlakom zredukovať svoju pracovnú silu. Elektrické vozidlá sú jednoduchšie na výrobu a vyžadujú si menej pracovníkov než tradičné automobily. Cieľom emailov podporujúcich nájdenie si práce mimo koncernu Stellantis je pomôcť tým, ktorí by mohli mať záujem o schému dobrovoľného odchodu, vysvetlil hovorca koncernu.

„Prechod na elektrické vozidlá je bezprecedentný, pokiaľ ide o rýchlosť a dopad na automobilový priemysel,“ povedal Alexandre Marian, výkonný riaditeľ konzultačnej firmy AlixPartners v Paríži. V štúdii, ktorá bola vydaná pre francúzsku auto-lobby v decembri, táto konzultačná firma predpokladá, že Francúzsko do konca tohto desaťročia riskuje stratu takmer tretiny svojich pracovných miest v automobilovom odvetví. Tento nepriaznivý odhad sa môže vzťahovať aj na ostatné krajiny, najmä tie európske, dodal Marian.

Do debaty sa zapojili aj odbory

Motivácia koncernu znížiť pracovnú silu vo Francúzsku, kde zamestnáva okolo 45 000 ľudí a ovláda 34 percent trhu prostredníctvom predaja Peugeotov a Citroenov, sa zrýchľuje. V Taliansku, rodisku značiek Fiat a Alfa Romeo, Stellantis s odbormi dosiahol niekoľko takzvaných dohôd o výkonnosti. Koncern zamestnancom takisto ponúka iniciatívy v oblasti dobrovoľných odchodov.

Stellantis začal 1. februára rokovať s francúzskymi odbormi o dvojročnom pláne týkajúcom sa dobrovoľného zníženia 2 600 pracovných miest. Vedenie odborov predpokladá, že znižovanie bude pokračovať minimálne v rovnakom tempe až do roku 2025. Ak sa zarátajú predčasné odchody starších pracovníkov, číslo by sa mohlo vyšplhať až na 8 000.

Ostatné automobilky sú na tom podobne

Rivali, akými sú Volkswagen AG a Renault SA, sú takisto pod tlakom znížiť svoje pracovné sily, aby mohli konkurovať Tesle a iným novým konkurentom, ktorí nevyrábajú spaľovacie motory. Výkonný riaditeľ Volkswagenu Herbert Diess sa stal terčom kritiky predstaviteľov zamestnancov, ktorí ho obvinili zo snovania hromadného prepúšťania s cieľom dosiahnuť pohotovejšiu spoločnosť.

Zatiaľ čo Renault plánuje v Európe odstrániť tisícky pozícií. Zhruba v tom isto čase, ako spoločnosť prijala štátom podporovaný úver, aby zvládla pandémiu, sa takisto vláde zaviazala, že udrží väčšinu svojej výroby elektrických vozidiel doma.

Ďalšie dôležité správy

Daimler počíta pre nedostatok čipov s poklesom tržieb.
Neprehliadnite

Elektromobilita redukuje pracovné miesta. Slovensko si však nakoniec nemusí sťažovať