Gigant lodnej prepravy A.P. Moller-Maersk sa snaží diverzifikovať svoje služby aj na pozemnú dopravu. Firma sa po novom spolieha na to, že jej autonómne nákladné vozidlá pomôžu zabezpečiť spoľahlivejšie dodávky, píše agentúra Bloomberg.
Maersk experimentuje s autonómnymi nákladnými vozidlami v rámci prístaviska v americkom Carsone. S firmou Kodiak Robotics ich testuje na trase z Houstonu do Oklahoma City, pričom na palube každého kamióna sa vždy nachádza aspoň jeden bezpečnostný šofér.
Autonómne nákladné vozidlá pomôžu Maersku v rámci prepravy zlepšiť čas, povedal vedúci oddelenia inovácií pre logistiku a služby Erez Agmoni. „Spoľahlivosť je veľmi dôležitým prvkom, ktorý chceme pridať,“ dodal.
Značné rozdiely v dĺžke dodania tovarov spôsobuje napríklad aj skutočnosť, že šoféri môžu denne odjazdiť len určitý počet hodín. S tým súvisí aj ďalší problém – hľadanie prázdneho parkovacieho miesta, aby mohli šoféri kamión odstaviť skôr, než prekročia tento limit. Autonómne nákladné vozidlá dokážu podobné obmedzenia eliminovať a takisto skrátiť čas prepravy.
Kodiak, Aurora Innovation a iné spoločnosti na riadenie kamiónov využívajú senzory a palubné počítače. Ich autonómne vozidlá znižujú riziko nehôd i spotrebu paliva a umožňujú nepretržitú jazdu, čo je oproti 11-hodinovému limitu pre vodičov z mäsa a kostí značnou výhodou.
Maersk a Kodiak prevádzkujú kamióny v rámci testovacích jázd 24 hodín denne, štyri dni v týždni na trase medzi Houstonom a Oklahoma City s prestávkou v Dallase, kde sa bezpečnostní šoféri musia z dôvodu limitu vymeniť. Za týždeň sa firme podarí túto trasu „otočiť“ až štyrikrát.