Obchodníci teraz častejšie prekladajú ruskú naftu z lode na loď v severnej časti Egejského mora.Európska únia totiž postupne sprísňuje sankcie proti Rusku za jeho vojenskú inváziu na Ukrajinu a západné sankcie už sa vzťahujú aj na lode, ktoré prepravujú palivá naložené v ruských prístavoch.

Od vlaňajšieho februára začali obchodníci odkláňať vývoz nafty z ruských prístavov do Brazílie, Turecka a do krajín v Afrike a v Ázii. K tomu sa pridávajú aj prekládkové miesta označované skratkou STS, z anglických slov ship-to-ship, teda z lode na loď. Práve využitie STS komplikuje západným krajinám snahu monitorovať obchod s ruskými ropnými produktmi.

Medzinárodné vody pri gréckom Lakonskom zálive sa stali jedným z najobľúbenejších miest v Európe pre prekládku ruských ropných produktov z lode na loď. Je to najmä pre blízkosť ruských prístavov, ale aj pre blízkosť Suezského prieplavu, ktorý ponúka prístup na ázijské trhy.

Využívajú neutrálne vody

Grécke úrady v apríli vydali dve oznámenia o vojenských cvičeniach v oblasti Lakonského zálivu a vyzvali obchodné a ďalšie plavidlá, aby sa oblasti vyhýbali. Tankery prepravujúce ruské ropné produkty sa z vôd juhovýchodného Peloponézu presunuli hlavne na Maltu a do Port Saídu v severnom Egypte.

V júli sa najmenej štyri plavidlá prepravujúce okolo 123-tisíc ton nafty a plynového oleja naložené v ruských čiernomorských prístavoch Tamaň a Tuapse vydali na prekládku do neutrálnych vôd južne od gréckeho ostrova Chios, ukazujú údaje spoločnosti LSEG. Ďalšie tri plavidlá prepravujúce celkom asi 100-tisíc ton plynového oleja boli zatiaľ v auguste naložené v Tuapse a podľa obchodníkov a záznamov o preprave tiež mieria na miesto prekládky STS južne od ostrovov v severnom Egejskom mori.

Štrnásty súbor sankcií proti Rusku

Najnovšie sankcie EÚ by mohli byť ďalším dôvodom pre zvýšenie aktivity STS, uviedli zdroje z trhu. Krajiny EÚ v júni prijali štrnásty súbor sankcií proti Rusku, ktorého cieľom bolo zasiahnuť proti takzvanej tieňovej flotile zahraničných plavidiel prepravujúcich ruské ropné produkty. Rusko podľa záznamov LSEG vyváža mesačne okolo 3,5 milióna ton nafty a plynového oleja s nízkym obsahom síry, vrátane až 800-tisíc ton z čiernomorských prístavov Tuapse a Tamaň.

Agentúra Bloomberg s odkazom na svoje zdroje v júni uviedla, že ruská ropa sa z lode na loď prekladá aj pri brehoch Singapuru. Server CNBC už vlani napísal, že vo svete pribúda lodí, ktoré zámerne skrývajú lokalizačné údaje, aby nebolo možné ľahko zistiť, kde sa práve nachádzajú. Experti sa domnievajú, že ide tiež o tankery, ktoré prepravujú ropu pôvodom z Ruska a Venezuely, na ktorú sa tiež vzťahujú medzinárodné sankcie.

Ďalšie dôležité správy

Violence And Poverty Plagues Oil Rich The Niger Delta
Neprehliadnite

Záhadní kupci prepojení s Ruskom vytvárajú tieňovú flotilu LNG tankerov