Podiel privátnych značiek v obchodoch dosiahol v tomto roku 26,8 percenta, čo je historicky najvyššia nameraná hodnota. Oproti minulému roku ide o nárast o 1,2 percentuálneho bodu.
Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska.
Hrozba privátnych značiek
„V období vysokej inflácie sme predpokladali vyššie tempo rastu podielu privátnych značiek a naše očakávania sa naplnili. Neustále však upozorňujeme na skutočnosť, že ak chceme rozvíjať potravinárske odvetvie, inovácie v ňom a ďalšie investície, privátne značky nie sú tá správna cesta," uviedol prezident komory Daniel Poturnay.
Obchodný reťazec podľa neho môže zmeniť výrobcu svojej privátnej značky z domáceho na zahraničného bez toho, aby to spotrebiteľ postrehol.
„Pre menšieho výrobcu však strata takejto zákazky môže znamenať existenčné problémy. Preto je z hľadiska udržania potravinárskej výroby na Slovensku potrebné podporovať značkové výrobky, a nie privátne," dodal.
Podiel ponúkaných značiek v obchodoch
Maloobchodné siete majú rôzne stratégie, čo sa týka ponuky výrobkov pod privátnymi značkami. Kým v Lidli viac ako polovica vystavených výrobkov nesie privátnu značku, v predajniach skupiny Terno je tento podiel výrazne nižší, a to len päť percent.
Bežný podiel ponúkaných privátnych značiek je v slovenských retailových sieťach v rozmedzí 15 až 25 percent.
Relatívne vyšší podiel privátnych značiek ponúka aj Kaufland, a to 24 percent. Sieť obchodov COOP Jednota, ktorá má tretí najvyšší podiel, predáva pod privátnou značkou každý piaty výrobok. Najviac sú zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach a hypermarketoch. V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší.
Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky – balené, nemrazené, mliečne výrobky – prírodné syry a cestoviny.
Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách víno, pivo, liehoviny a destiláty a nečokoládové cukrovinky.