Diaľnica do ekonomického pekla vedie zo Srí Lanky cez africké štáty až na okraj Európy. Čínsky dlh na Balkáne sa zmenil na prekliatie, z ktorého nie je úniku, písal pred takmer rokom TREND.
Scenár je všade rovnaký. Čína poskytne chudobnej krajine výhodný úver. Často však na projekt, ktorý má slabú ekonomickú realizovateľnosť. Projekt stavia čínska firma, často draho a s otáznou kvalitou. Keď krajina prestane zvládať úver splácať, prichádzajú drakonické podmienky, ktoré môžu skončiť úplným odobratím príjmov z projektu, alebo dokonca jeho stratou.
Strata prístavu Hambantota
Mahinda Rajapaksa, prezident Srí Lanky, ktorá leží v blízkosti jednej z najfrekventovanejších lodných trás na svete, sa rozhodol postaviť ambiciózny projekt – prístav Hambantota. Neodradila ho od neho ani analýza slabej uskutočniteľnosti projektu. Tam, kde nikto nechcel prispieť zdrojmi, pomohla Čína, píše NY Times.
Už o pár rokov bolo zjavné, že prístav je ekonomicky neudržateľný a úver pre chudobnú krajinu nesplatiteľný. Vláde neostalo nič iné, iba prístav a pozemky v rozlohe 60 kilometrov štvorcových odovzdať Číne. Na 99 rokov. Srí Lanka prišla o svoj sen a suverenitu zároveň. No nepoučila sa.
Srí Lanka sa pravdepodobne ocitla na pokraji štátneho bankrotu
Ugandské letisko v problémoch
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?