Česká spoločnosť Kiwi.com, ktorá sa zaoberá predajom leteniek, vlani zvýšila stratu o polovicu na 19,6 milióna eur.
V strate sa pohybuje posledné štyri roky, teda vrátane predcovidového roku 2019, a dohromady predstavuje strata za tie roky približne 83 miliónov eur. Vyplýva to z výročných správ v Zbierke listín.
V strate firma vlani skončila aj napriek tomu, že trh zaznamenal v prvom štvrťroku výrazné oživenie po pandémii a minuloročné tržby za predané letenky boli za desať rokov existencie v rekordnej výške 2,1 miliardy eur.
Návrat k zeleným číslam
Vedenie firmy nepredpokladá ani tento rok pri ďalšom raste tržieb ziskové hospodárenie. Podľa informácií vo výročnej správe s tým počíta v roku 2025.
Rovnako firma predpokladá, že sa podarí vrátiť do kladných čísel aj jej kapitál, ktorý bol na konci minulého roka záporný. Najhoršie dopadlo hospodárenie firmy v prvom covidovom roku, teda v roku 2020, keď strata presiahla 41 miliónov eur.
Minuloročná prevádzková strata predstavovala šesť miliónov eur a bola nižšia ako o rok skôr. Firme medziročne rástli osobné náklady z 27 miliónov na 44 miliónov eur, na trojnásobok na 60 miliónov eur zvýšila výdavky na marketing.
Lepšiemu hospodárskemu výsledku nepomohla ani dotácia českého štátu vo výške 2,1 milióna eur na kompenzáciu prevádzkových nákladov.
Výrazné odlíšenie od konkurencie
Firma zamestnáva po celom svete 1 100 ľudí, hlavná pobočka sídli v Brne. Vznikla v roku 2012, jej spoluzakladateľom bol Oliver Dlouhý, ktorý dodnes vlastní 22 percent akcií a zároveň je generálnym riaditeľom.
Firma pôsobí na globálnom trhu a od začiatku sa snaží od konkurencie odlišovať tým, že ponúka vďaka svojmu vyhľadávaciemu algoritmu aj kombináciu nespolupracujúcich leteckých spoločností. Vlani predávala priemerne 70-tisícmiest v lietadlách denne.
V roku 2019 vstúpil do firmy majetkovo americký investičný fond General Atlantic, ktorý dnes vlastní 53,5 percenta akcií.