Predaj osobných áut v Číne stúpol v apríli oproti vlaňajšku o 54,5 percenta na 1,65 milióna vozidiel. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnil Čínsky zväz osobných automobilov (CPCA). Čína je najväčším automobilovým trhom sveta, pred rokom výrobu aj predaj ochromili protipandemické opatrenia.
Vládne stimuly
Medzimesačne predaj áut vzrástol o 2,1 percenta. Zväz CPCA pomalšie tempo medzimesačného rastu vysvetľuje slabnúcim efektom znižovania cien a stimulov. Za prvé štyri mesiace tohto roka sa predaj osobných áut medziročne znížil o 1,4 percenta na 5,98 milióna.
Predaj áut s alternatívnym pohonom, označovaných NEV (New Energy Vehicle), medzimesačne klesol o 3,6 percenta. Kategória NEV zahŕňa čisto batériové elektromobily a plug-in hybridy, centrálna vláda vlani predĺžila oslobodenie od dane na tieto autá. Stimuly na podporu nákupov týchto automobilov zaviedli miestne úrady.
Na celkovom predaji áut v apríli sa tieto vozidlá podieľali 32 percentami. Lídrom segmentu je automobilka BYD s 37-percentným podielom, zatiaľ čo Tesla mala podiel 7,6 percenta.
Cenová vojna s Teslou
Čínsky trh s autami je čoraz viac presýtený, uviedla agentúra Reuters. Na autosalóne v Šanghaji výrobcovia v apríli predstavili 300 modelov, z ktorých 172 spadalo do kategórie NEV.
Tento rok sa viac ako 40 automobilových značiek zapojilo do cenovej vojny, ktorú začala americká automobilka Tesla, a znížilo ceny svojich najpredávanejších modelov. Čoraz viac spotrebiteľov podľa zväzu CPCA nákup vozidla odkladá a čaká na väčšie zľavy. Tesla odvtedy zmenila kurz a v máji zvýšila ceny v Číne aj na ďalších trhoch.
Z oživenia čínskej ekonomiky po skončení protipandemických opatrení ťaží predovšetkým segment služieb. Predaj veľkých položiek, ako sú automobily a šikovné telefóny, sa však naďalej znižuje.