Predaj vozidiel amerického producenta elektromobilov Tesla vyrobených v Číne v novembri 2023 oproti rovnakému mesiacu minulého roka klesol o 17,8 percenta na vyše 82-tisíc kusov. Ukázali to v pondelok údaje čínskej asociácie osobných automobilov (CPCA).
To bol najväčší pokles od decembra 2022, keď sa predaj elektromobilov Tesly vyrobených v Číne znížil medziročne o 21 percent, keďže americká automobilka zredukovala produkciu aj ceny, aby sa vyrovnala s nárastom zásob a slabnúcim dopytom. Dodávky áut Model 3 a Model Y vyrobených v Číne však boli v novembri tohto roka o 14,3 percenta vyššie ako v októbri.
Čínsky rival Tesly, BYD, známy najmä radom elektromobilov Dynasty a Ocean a hybridnými modelmi, v novembri zaznamenal ďalší rekordný predaj osobných vozidiel, a to viac než 301-tisíc kusov. To bolo o 31 percent viac ako v rovnakom mesiaci minulého roka a o 0,09 percenta viac ako v októbri 2023.
Tesla čelí tlaku konkurencie na najväčšom automobilovom trhu na svete, hoci ofenzíva jej generálneho riaditeľa Elona Muska v Číne stále pokračuje. Musk patril medzi malú skupinu predstaviteľov USA, ktorí sa stretli s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom na okraji samitu APEC v San Franciscu v polovici novembra. Si Ťin-pching vyjadril svoju podporu rozvoju Tesly v Číne a Musk v reakcii uviedol, že oceňuje rýchly rozvoj čínskeho sektora nových energetických vozidiel.
Cenová vojna, ktorú Tesla vyvolala v Číne začiatkom roka, zasiahla viac ako 40 značiek, ale jej podiel na trhu s elektromobilmi v ázijskej krajine napriek tomu klesol v októbri na 5,78 percentaz 8,7 percenta v septembri, ukazujú výpočty agentúry Reuters založené na údajoch CPCA. Od konca októbra urobila Tesla päť úprav cien smerom nahor v Číne, kde sa rast dopytu po elektrických vozidlách spomaľuje, keďže spotrebitelia uprednostňujú cenovo dostupnejšie plug-in hybridy.