Predaj elektrických vozidiel povedie k poklesu globálnej spotreby paliva na konci tohto desaťročia. Najnovšie štúdie odhadujú, že k poklesu dopytu po benzíne a nafte dôjde najneskôr do roku 2030, keďže dopyt po ekologickejších autách stúpa.

O palivách a elektromobiloch

Predaje elektrických vozidiel sa obzvlášť rýchlo zvyšujú v Číne, kde už predstavujú 27 percent celkového predaja nových vozidiel.

Pokrok pri predaji elektrických vozidiel v celosvetovom meradle začne „nahlodávať“ globálnu spotrebu benzínu a nafty pred koncom tohto desaťročia. Podľa nedávnej štúdie Bank of America dopyt po automobilovom palive dosiahne vrchol medzi rokmi 2028 a 2030. Ďalším zdrojom znižovania spotreby paliva, aj keď v menšej miere, je výmena starších áut za novšie, úspornejšie.

V súčasnom roku 2023 vzrastie celosvetový dopyt po benzíne o 450-tisíc barelov denne. Takéto tempo rastu sa však neudrží, predpovedá Bank of America. Jej štúdia zistila, že predaj elektrických vozidiel vo svete dosiahol minulý rok 14 percent a odhaduje, že sa v strednodobom horizonte sa zrýchli a do konca dekády vzrastie na 38 percent.

Napriek existujúcemu odporu sa revolúcia v doprave blíži a otrasie aj základmi energetiky, ako ju poznáme dnes. Podľa štúdie vrchol dopytu po fosílnych palivách nastane, keď 20 percent nových áut predaných na celom svete bude elektrických. Upozorňuje však tiež, že táto cesta nemusí byť nevyhnutne lineárna, a že rýchlosť prechodu k elektromobilom bude závisieť od dostupnosti vzácnych materiálov potrebných pre batérie, ako sú lítium, kobalt aj meď.

Zmena nepríde zo dňa na deň

Bloomberg odhaduje, že predaj áut so spaľovacím motorom, benzínovým aj naftovým, dosiahol vrchol v roku 2017, keď sa celkovo predalo 86 miliónov kusov v porovnaní s iba miliónom čisto elektrických alebo plug-in hybridov. Odvtedy predaj spaľovacích motorov klesol na 69 miliónov, zatiaľ čo predaj elektrických vozidiel vzrástol na viac ako 10 miliónov.

Transformácia sa pritom ešte len začala a najmä vo vyspelých ekonomikách, kde väčšia kúpna sila umožňuje ľuďom ľahšie znášať vyššie náklady na vozidlo poháňané batériou.

Skutočnosť, že spotreba paliva bude v nasledujúcich rokoch ďalej rásť, je spôsobená predovšetkým enormným počtom vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré sa predali v uplynulých desaťročiach, a ktoré zostanú na cestách, kým si ich majitelia nebudú môcť dovoliť elektromobil. Globálna flotila benzínových a naftových áut by však mala na konci dekády začať klesať, čím sa zníži dopyt po oboch palivách.

Ďalšie dôležité správy

Lithium Battery Manufacturing In Xinyu
Neprehliadnite

Nová záchrana elektromobility na obzore. Lítium sa ocitlo vo voľnom páde, pozornosť púta sodík