Predaj áut v Nemecku v roku 2021 klesol na najnižšiu úroveň od zjednotenia krajiny pred vyše 30 rokmi. Počet predaných áut bol vlani ešte menší ako v roku 2020, keď odbyt prvýkrát zasiahla pandémia nového koronavírusu. Informoval o tom v stredu Spolkový úrad pre motorové vozidlá (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA).
Nových áut zaregistrovali oveľa menej ako vlani
Podľa údajov KBA v roku 2021 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,62 milióna nových vozidiel. To je o 10,1 percenta menej ako v predchádzajúcom roku 2020, keď vláda v Berlíne zaviedla prvé blokády na zastavenie pandémie. „Automobilový trh v roku 2021 všetkých prekvapil. Žiaľ, nie v pozitívnom zmysle," uviedol vo vyhlásení Reinhard Zirpel, prezident združenia dovozcov automobilov VDIK.
Volkswagen chce investovať doma a e-mobilita sa z Nemecka nepohne. Založí aj novú firmu
Predaj prudko klesol už vlani
Predaj vozidiel v Nemecku, na najväčšom európskom trhu, ktorý je tiež domovskou krajinou najväčšieho výrobcu áut v Európe, koncernu Volkswagen, už v roku 2020 strmo klesol až o 19 percent, keďže ho zasiahli tvrdé obmedzenia na zastavenie šírenia nového koronavírusu. Mnohé továrne totiž v rámci blokád počas prvej vlny pandémie zastavili na istý čas výrobu.
Negatívny vplyv zdravotnej krízy sa prejavil aj v roku 2021, pričom obzvlášť výrazný vplyv na nemecký automobilový priemysel, dôležité odvetvie ekonomiky, malo narušenie globálneho dodávateľského reťazca.
Súboj o továreň Rivianu zatienili rošády vo Volkswagene
Polovodiče zastavovali výrobu
Nedostatok polovodičov, kľúčového komponentu v konvenčných aj elektrických vozidlách, si vynútil občasné zastavenie výroby. Automobilový priemysel tak beží „so zatiahnutou ručnou brzdou", skonštatoval Zirpel.
Bosch: Európsky automobilový sektor je príliš závislý na Ázii a ďalších regiónoch
Tržby klesali aj v decembri
Ani december nepriniesol odvetviu žiadnu úľavu. Podľa údajov z KBA tržby v tomto odvetví aj v poslednom mesiaci minulého roka klesli, už šiesty mesiac v rade, a to o 26,9 percenta. Nálada v automobilovom priemysle sa podľa prieskumu renomovaného inštitútu Ifo naďalej zhoršuje, keďže výrobcovia čelia pokračujúcim ťažkostiam s dodávkami aj v novom roku. To zasiahlo aj ich očakávania.
So všeobecným trendom ostro kontrastuje predaj elektromobilov v Nemecku, ktorý v roku 2021 vyskočil o 83,3 percenta na viac ako 350-tisíc kusov. Elektromobily tak dosiahli 13,6 percentný podiel na nemeckom trhu.