Keď nakupujú firmy, zohľadňujú nielen cenu ale aj kvalitu - prevádzkové náklady, životnosť, a podobne. Napríklad samosprávy chcú mať kvalitný produkt tiež, ale uchyľujú sa k jednoduchšej a horšej možnosti. Vyberú si spoľahlivého výrobcu a podmienky súťaže nastavia v jeho prospech. Jeden takýto prípad, ktorý sa týka nákupov smetiarskych áut, rozoberá TREND v aktuálnom čísle.
Nevýhodou je, že sa tak pripravujú o výhody hospodárskej súťaže, ktorá prináša lepší pomer cena / kvalita.
„Základné princípy verejného obstarávania sú hospodárnosť a efektívnosť. Tie sa majú dosiahnuť, okrem iného, prostredníctvom podpory hospodárskej súťaže medzi dodávateľmi a zákazom ich diskriminácie. A to vrátane zákazu diskriminácie skrytej,“ uviedol advokát Tomáš Urban z právnickej firmy Dvořák Hager & Partners.
Verejný obstarávateľ by mal podľa neho nastaviť podmienky tak, aby nevylúčil príliš veľké množstvo potenciálnych dodávateľov. „Napríklad tak, že bude požadovať splnenie tých výkonnostných alebo funkčných požiadaviek, ktoré sú pri zabezpečení odvozu odpadu pre danú obec či mesto dôležité,“ hovorí T. Urban. Ako príklad uvádza minimálny objem odvezeného odpadu či prevádzkové náklady.
Obstarávateľ sa tak poistí, že produkt, ktorý dostane, bude kvalitný. Bez toho, aby niekoho diskriminoval. Výsledkom môže byť konkurenčná súťaž, a teda aj lepšia cena.
Sú tu ešte dva dôvody, pre ktoré mestá platia zbytočne veľa:
- Keď nakupujú z eurofondov, neplatia načas. Dodávatelia ich preto vnímajú ako nespoľahlivých partnerov. Podľa jedného z nich si do cien dávajú rizikovú prirážku alebo sa do súťaží nehlásia vôbec.
- Každé mesto si kupuje auto samo pre seba. Súkromné odpadové firmy nakupujú vo veľkom. Získavajú preto množstevné zľavy.