Aj NDS sa pôvodne mala vo väčšej miere financovať sama. Preto si objednala mýtny systém za 850 miliónov eur. Firme Skytoll zaň však platí oveľa viac, ako podľa zmluvy mala. Zároveň spolu s ministerstvom dopravy prináša nové a nové zmeny, ktoré ju pripravujú o výnosy.
Výsledkom všetkých týchto zmien je, že mýtny systém je ekonomickým nezmyslom. Pri jeho zavádzaní vláda počítala s tým, že to bude stroj na peniaze, z ktorého sa bude financovať výstavba diaľnic. Nie je to tak, o čom svedčia aj nasledujúce grafy. Veď len výpadok v odhadovanom čistom zisku je za uplynulých sedem rokov oproti realite jedna miliarda eur.
Uletené náklady a slabé výnosy
Pri zavádzaní mýtneho systému vláda počítala s tým, že systém v siedmom roku fungovania, čiže v roku 2016, dosiahne výnosy takmer 400 miliónov eur. V skutočnosti boli výnosy ani nie polovičné. Preto v prvých siedmich rokoch fungovania mýta dosiahli kumulatívne príjmy namiesto plánovaných 2,2 miliardy len 1,2 miliardy eur.
Navyše, správa a prevádzka systému sú pre diaľničnú spoločnosť veľmi nákladné. V roku 2016 na ne štátna firma vynaložila cez 100 miliónov eur. Pôvodná zmluva s prevádzkovateľom Skytoll pritom počítala s polovičnou sumou. Jedným z dôvodov je aj to, že štát si objednáva dodatočné služby, ktoré stoja milióny eur, no neprinášajú dodatočné výnosy.
Miliarda v lufte
Čisté výnosy NDS sú veľmi nízke, na novú výstavbu nepostačujúce. Po odrátaní vysokých nákladov z nižších výnosov veľa nezostane. Za sedem rokov fungovania mýta dosiahol čistý výnos (rozdiel medzi nákladmi a výnosmi) 538 miliónov eur.
Ak by sa dodržal plán výnosov a prevádzka systému by sa nepredražovala o dodatočné služby, čistý výnos by bol vyše
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?