Vážení čitatelia,
na titulke nového čísla TRENDU je Robert Mistrík. Je príkladom človeka, ktorý dokazuje, že aj v slovenskom prostredí je možné pretaviť vedecké poznatky do úspešného biznisu. Jeho firma HighChem už dlhšie profituje na identifikácii chemických látok. V súčasnosti sa púšťa do ambiciózneho projektu, ktorý by Slovensko zapísal do globálnej vedeckej mapy. Plán je vytvoriť mapu všetkých molekúl v ľudskom tele. Mohla by napríklad pomôcť pri liečení Alzheimerovej či Parkinsonovej choroby. Aj Veda dokáže zarobiť.
Utečenecká kríza naberá na obrátkach. Pre obrovský nával ľudí uzavreli viaceré krajiny starého kontinentu hranice. Pre predstaviteľov „starej“ Európy je nepochopiteľné, že sa „nová“ Európa tak úporne bráni väčšinovej zhode o povinných kvótach. Na čele rozkolu sú Slováci a Česi. Európe však hrozí aj nový prílev migrantov, keďže štyri milióny obyvateľov Sýrie utiekli pred vojnou do okolitých krajín, najmä do Jordánska, Libanonu a Turecka. Svoju budúcnosť tam však nevidia.
Piatou nominantkou na Manažéra roka 2015 je šéfka prvého slovenského jobportálu Profesia Ivana Molnárová. Tvrdí, že má povesť tvrdého vyjednávača a Nikdy nejde pod cenu. Zároveň dokáže vo firme utužiť aj tímového ducha. Kľúčom pri riadení tímu je podľa nej vytvorenie dobrej a kreatívnej atmosféry. „Dôležité je dopracovať sa k cieľu pomalými, systematickými krokmi,“ vraví.
Minulý týždeň protestovali tisíce európskych farmárov proti nízkym cenám mlieka, ktoré sa znížili pre jeho nadprodukciu. Stalo sa tak po tom, ako začali silné západoeurópske farmy pred zrušením národných kvót na mlieko posilňovať stavy dojníc. Oproti svojim „chudobnejším“ kolegom z východu Európy majú výhodu väčších dotácií priamo z únie, ako aj od svojich národných vlád. Mliekari by však mali kričať aj sami na seba, píše reportér Ivan Haluza.
Kritici nazývajú bratislavského primátora naivistom. Aj pre akciu, ktorá má potlačiť vplyv politických a záujmových skupín v mestských podnikoch a zvýšiť profesionalitu ich riadenia. Ide o verejný výber kandidátov na šéfov štyroch najväčších mestských firiem. Jeho súčasťou je aj verejná prezentácia ich zámerov, ktorá sa uskutočnila minulý týždeň. Či napokon mestské zastupiteľstvo komisiou navrhnutých víťazov verejnej súťaže schváli, sa ukáže koncom septembra. V každom prípade je to, že Bratislava chce vybrať manažérov transparentne, úctyhodné a nanajvýš potrebné.
Byť vodičom pre Uber môže byť komplikovanejšie, než sa zo začiatku zdalo. Firma už svojím šoférom začala vysvetľovať, že musia spĺňať zákonné požiadavky. Keďže mestskí úradníci od nich budú chcieť platenú koncesiu na prevádzku taxíka, Uberisti musia mať licenciu. Štát od nich zasa chce registráciu ako SZČO a platcu DPH. Platiť túto daň pritom musia aj z provízie, ktorú odvádzajú Uberu, ale nárok na vrátky DPH mať nebudú. A ak sa im bude v zarábaní dariť, čakajú ich aj sociálne odvody.
Európska komisia momentálne presadzuje smernicu, podľa ktorej by mali mať občania právo, aby o nich Google vymazal informácie, ktoré sa im nepáčia. Takzvané Právo na zabudnutie robí bankárom vrásky. Skomplikuje im napríklad hodnotenie rizika klienta, ktoré im ukladá regulácia. Taktiež môže vytvoriť prekážky pre sledovanie tokov pri praní špinavých peňazí. Banky preto presvedčujú Brusel, aby poľavil vo svojich požiadavkách na ochranu identity spotrebiteľov.
Časy veľkých firemných motivačných stretnutí sú dávno preč. Trendom budovania firemnej kultúry je robiť to cez zážitkové stretnutia menších skupiniek zamestnancov. Viac sa dočítate v sekcii Enjoy v článku Teambuildingy trochu inak.
Súčasťou aktuálneho čísla je aj ročenka TREND + zdravotné poistenie. Keďže na prípadnú zmenu zdravotnej poisťovne ostávajú posledné dva týždne, TREND radí, ako treba postupovať pri takomto rozhodnutí i to, aké benefity ponúkajú jednotlivé poisťovne.
Obsah nového TRENDU prináša aj materiál o štyroch najdôležitejších oblastiach internetového marketingu, ktoré sú nevyhnutné pre úspech online predaja. Čitateľ sa dozvie aj tom, že Slovensko nie je len významným producentom áut, ale že silné postavenie majú aj jeho výrobcovia okien.
Vážení čitatelia, sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Prajem Vám príjemné čítanie tohto čísla TRENDU.
S úctou
Igor Matloň
zástupca šéfredaktora
TREND 37/2015