Vážení čitatelia,
mäso u mäsiara, zeleninu a ovocie na trhu, mlieko čerstvé v sklenených fľašiach. Nie, reč nie je o období pred príchodom obchodných reťazcov na Slovensko, ale o opäť sa rozmáhajúcej tradičnej malej ekonomike potravín. Trend, keď všetci nakladáme všetko do jedného veľkého nákupného koša v jednom obchode, sa ešte síce neskončil. Ale záujem o potraviny, ktoré nemožno kúpiť v zľave, sú z tradičných surovín a priamo zo Slovenska, rastie. Aj preto sme tému tohto čísla nazvali Nástup chutných potravín.
Podľa dokumentov, ktoré lekári občas posielajú štátnej zdravotnej poisťovni na preplatenie svojich výkonov, musia niektorí z nich vedieť lietať. Jeden napríklad ordinuje v štátnej nemocnici v Bratislave, o pol hodinu však už naplno poskytuje kvalitné služby pacientom vo svojej súkromnej ambulancii v Nitre. Vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni sa rozhodli neplatiť doktorom za neexistujúce alebo nekvalitné služby a Lietajúcim lekárom pristrihnú krídla.
Referendum “o rodine” už týždne dominuje aktuálnym témam v slovenskom verejnom priestore a, žiaľ, rozdeľuje spoločnosť. Zuzana Petková sa snaží hľadať odpoveď na otázku Prečo je referendum len drahý prieskum. Inými slovami prečo ani po desaťročiach platnosti slovenskej ústavy a po jej početných úpravách stále nie je jasné, aké právne dôsledky má mať platné ľudové hlasovanie. Logicky potom vzniká otázka, či má sobotňajšie referendum zmysel.
Pod ministrom hospodárstva Pavlom Pavlisom sa trasie stolička. Môže za to jeho úloha v kauze Port Service. V tomto čísle TRENDU sme sa ale pozreli na to, čo ministerstvo a jeho šéfovia urobili v posledných rokoch pre biznis, čo by malo byť hlavnou úlohou tejto inštitúcie. Vyšlo nám z toho, že ide o Ministerské kreslo bez rešpektu.
Slovenská pošta si do portfólia práve prikúpila podiel v Poisťovni Poštovej banky za šesť miliónov eur. Krok, ktorý bol pre väčšinu nezainteresovaných prekvapením, má, zdá sa, svoju logiku. Investícia sa má vrátiť do troch rokov. Navyše, po poisťovni ide pošta aj do operátora, zvažuje investíciu do SwanMobile. Šéf Slovenskej pošty Tomáš Drucker vysvetľuje, že len hľadá spôsoby, ako vyrovnať prepad výnosov z neustále klesajúcej listovej služby.
Nový život starých ruín vnímame pri pohľade na viaceré slovenské hrady, zámky a kaštiele. Len kaštieľov máme 425, no až tretina je stále v zúfalom stave. S väčšími historickými objektmi je to ešte horšie. Našťastie, vďaka novým majiteľom zo Slovenska i zahraničia a aj vďaka eurofondom, sa blýska na lepšie časy. Medzi súčasnými investormi do týchto pamätihodností možno nájsť známe mená z veľkého biznisu, napríklad Vladimíra Sotáka, Oszkára Világiho či Zoroslava Kollára. Pozrite si, čo už súkromný kapitál dokázal urobiť s historickým dedičstvo Slovenska.
Od krízy nie je po riečno-morských lodiach príliš veľký dopyt. Bývalé Slovenské lodenice, ktoré si pod svoje krídla vzala strojárska spoločnosť SAM – Shipbuilding and Machinery (70 % jej akcií vlastní cyperská schránka), si tak hľadajú možnosti uplatnenia v iných segmentoch. Veľkú časť jej tržieb tvoria napríklad zákazky pre bratislavský Slovnaft či pre diaľničný program. Komárno si na nové lode ešte počká, ale lodenice nie sú ešte mŕtve.
Čínska firma Lenovo je najväčším dodávateľom osobných počítačov na svete. Na prvý pohľad sa na ňom presadzuje najmä cenou. Technologický šéf Lenova Peter Hortensius však v rozhovore pre TREND pridáva ďalší faktor - inovácie: „Všetci predávajú za dobré ceny,” vraví. „Ale dobrá cena ma ešte nerobí zvláštnym.“ Inovácie sú podľa neho kľúčové aj v nových segmentoch technologického trhu, ako je nositeľná elektronika alebo zariadenia pre inteligentnú domácnosť, do ktorých Lenovo vstupuje len obozretne: "Nemusíme byť vždy a všade prví,” vysvetľuje P. Hortensius. História podľa neho nepozná veľa príkladov, keď firme z dlhodobého hľadiska pomohlo, že bola prvá na trhu.
Neprajníci Applu už roky tvrdia, že po smrti jeho zakladateľa Steva Jobsa to s ním ide dole vodou. Najnovšie finančné výsledky hovoria presný opak. Tržby a zisky Applu v uplynulom kvartáli dosiaľ nevídanými číslami prepísali globálnu korporátnu históriu. V čom spočíva sila firmy s logom nahryznutého jablka? TREND analyzuje, že Mobily vytiahli Apple na finančný Olymp.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 5 / 2015