Do Žiliny nalial štát celkovo z rozpočtu 10,1 miliardy slovenských korún, čo bolo v tom čase necelých 270 miliónov eur. V Trnave bola celková suma dotácií podľa predchádzajúcich medializovaných informácií ešte nižšia. Na obe staršie automobilky minul štát dokopy menej ako na novú nitriansku.
Drahá infraštruktúra
Keď sa porovnáva iba investičná dotácia, Jaguar je spomedzi troch automobiliek až na treťom mieste. Toto porovnanie ale berie do úvahy len investičnú dotáciu, z ktorej sa financujú stroje či budovy. V týchto ukazovateľoch bola podpora naozaj vyššia v Žiline aj Trnave. Keď sa ale zrátajú kompletné náklady, najdrahšia je Nitra.
Platí to aj pri porovnaní nákladov s aktuálnymi cenami pozemkov na priemyselné účely. Prezident Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Ján Pálenčár pre Denník N odhadol, že cena za štvorcový meter obdobnej pôdy v tomto regióne je v súčasnosti okolo 60 eur. Pri takejto cene by štát podľa denníka zaplatil za obstaranie pozemkov a vybudovanie infraštruktúry 310 miliónov eur. V skutočnosti to však bol dvojnásobok.
Terénne úpravy za stámilióny
Hlavným dôvodom boli vysoké náklady na stavebné práce, špeciálne na stavebné úpravy. Len tri najväčšie zákazky mali stáť podľa zmlúv 405 miliónov eur bez DPH. Cena sa ešte dodatkami zvýšila na 433 miliónov eur. Podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka stáli len terénne úpravy vyše 230 miliónov eur.
„Za také peniaze
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?