Vážení čitatelia,
keď náš art direktor Peter Zentko čítal pri zalamovaní aktuálneho čísla o Mr. Typomaniakovi, nedalo mu to. Titulnú stranu aj skvelý rozhovor s legendou korporátneho dizajnu Erikom Spiekarmannom zalomil trochu netradične. Lebo takto to v dizajne chodí, príklady inšpirujú ďalej a umenie, ktoré nám uľahčuje a krášli život, sa šíri. Pričítajte si aj vy rozhovor s človekom, ktorý vybudoval najväčšie nemecké dizajnérske štúdio MetaDesign a podieľal sa na tvorbe firemných identít a písiem pre Deutsche Bahn, Nokiu, Audi, Volkswagen, Cisco, Bosch či magazín The Economist.
Ak obálka najnovšieho TRENDU je o nuansách na pomedzí biznisu a umenia, téma čísla sa drží riadne pri zemi. Nazvali sme ju Čo všetko skrýva váš steak a je o krmivách, ktoré cez konzumované mäso vážne ovplyvňujú zdravie človeka. Odborníci, ktorí v analýze vystupujú, tvrdia, že Slovensko má jedny z najbezpečnejších krmív v Európe. No jeden z veľkých chovateľov a zároveň producentov krmív tvrdí, že aj za to náš agrobiznis platí svoju cenu a čo nevidieť tých poctivých môže zachrániť len zvýšený záujem o bioprodukciu.
Tretím silným pilierom aktuálneho vydania je analýza iniciatívy na podporu sporenia a investovania, s ktorou prichádza ministerstvo financií. Hovorí o nej v TRENDE aj štátny tajomník Radko Kuruc. Experti ju napospol vítajú, označujú ju však za Daňové úľavy s otáznym efektom. Prečo? Dobrovoľné sporenie má mať úľavy, len ak sa klient rozhodne sporiť priamo v akciách obchodovaných na burzách. No viac sporiteľov by podpora zasiahla, ak by sa týkala oveľa populárnejších podielových fondov. To by však stálo štátny rozpočet peniaze. A tie vraj nie sú.
A sme pri ďalšej analýze v tohtotýždňovom TRENDE. Nazvali sme ju Druhý sociálny balíček poteší. Obchodníkov a stavbárov. Michal Lehuta sa takto zamýšľa nad zverejneným obsahom opatrení manifestačne odhlasovaných na zjazde, pardon sneme Smeru. Prečítajte si, čo v ňom je, aj to, čo by v ňom byť nemuselo. Možno na úkor vyššie spomínanej podpory dlhodobého investovania tohto, mimochodom tradične šetrného, národa.
Ministerstvo školstva oznámilo, že do začiatku roka 2016 nestihne transformáciu Slovenskej akadémie vied. Najväčšia vedecká inštitúcia a jej ústavy sa totiž mali zmeniť na takzvané verejné výskumné inštitúcie. To im malo umožniť podnikať a uľahčiť spoluprácu so súkromným sektorom. Spor o majetok SAV však dostal vedcov do patovej situácie. Prebieha najmä diskusia, či sa má majetok akadémie prerozdeliť medzi jednotlivé ústavy, alebo ho má pod svoje krídla dostať jedna inštitúcia, v ktorej by na majetok SAV mali vplyv aj ľudia z externého prostredia.
Z bratislavského hotela Kempinski patriaceho do skupiny Best Hotel Properties bude bohužiaľ v lete Prominentná obeť slabého hotelového trhu na Slovensku. Mení značku na The Luxury Collection Hotel. Táto zmena súvisí s pokrízovou situáciou, keď v Bratislave (a nielen tam) klesol počet hostí, ale zároveň sa otvorilo priveľa nových hotelov. Darmo šéf hotela s pýchou hovorí, že bratislavský Kempinski by úrovňou patril k absolútnej špičke v hociktorej európskej metropole. Sme naňho hrdí, ale pod touto značkou umrel na krásu. Kolegovia analyzujú aj to, ako pochodili akcionári, ktorí do cenných papierov tejto hotelovej spoločnosti investovali.
Biologicky odbúrateľný papier, motocykel s jedným kolesom na batérie, technológia na promptné nabíjanie smartfónu. To sú len tri z množstva vynálezov, za ktorými by ste márne hľadali veľké korporácie. Ich autormi sú stredoškolskí študenti. Každoročne sa nadaní mladíci a devy zlietajú na finále vedeckej súťaže International Science and Engineering Fair (ISEF), 65. ročník sa udial aj za prítomnosti štvorice slovenských účastníkov. TREND bol pri tom, a tak sa v článku Slovensko má bronz. Nie v hokeji, vo vede, dočítate, s čím sa tam pochválili.
Na tomto biznis modeli si finančne nik príliš neprilepší. Aj tak však má šancu získať si priaznivcov. Najmä preto, že sa môžu za „normálne“ ceny dostať k čerstvým ekologickým potravinám. Je to totiž Iná zelenina, než s akou sa kupujúci stretáva v supermarketoch. Projekt Farmlandia dal dohromady netypického ekologického farmára Jána Šlinského a marketéra Petra Bolebrucha. Spoločne chcú vytvoriť menšie farmy, na ktoré majú vopred finančne prispievať aj členovia odberateľskej komunity. Zaujímavý biznis model. Má podľa vás šancu?
Vážení čitatelia, v aktuálnom vydaní na vás čaká veľmi zaujímavé čítanie, obohatené navyše ešte aj o ročenku TREND top v stavebníctve a realitách a dve prílohy TREND plus o internej logistike a najlepších finančných manažéroch Slovenska.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 21/2015