Vážení čitatelia,
po tretí raz sa v pomerne krátkom čase vraciame k podnikaniu Maria Hoffmanna dnes už v rámci skupiny J&T a som veľmi rád, že M. Hoffmann tentoraz súhlasil a poskytol nám rozhovor. Uskutočnil sa minulý týždeň v priestoroch jeho nového jazdeckého areálu, trval tri a pol hodiny a viac Vám už nebudem prezrádzať. Bol som pri tom, určite stojí za prečítanie a ak sa o zahmlený vzťah s J&T, aktivity tejto skupiny, Poštovú banku alebo priemyselné podniky intenzívnejšie zaujímate, odporúčam Vám aj kompletnú verziu rozhovoru na tabletoch a našom webe.
Témou týždňa v novom čísle TRENDU sú hipsteri. Nie nejde o trend mladých ľudí, ktorí pracujú v kaviarňach, sú napojení na wi-fi a bradu si chodia upravovať ku kaderníkovi. Ide o mladých ľudí, ktorí sú rovnako zapálení pre prácu aj keď pracujú pre štát, ctia si nezávislosť aj keď pracujú pre politikov a predstavujú zmenu v prešedivenej štátnej správe. Do akej miery dokážu ovplyvniť veľkú politiku a ako sú silní na Slovensku sa dočítate v téme Hipsteri v službách štátu.
Takmer dva roky bolo ticho. Akoby nielen bezpečnostné služby mali byť tajné, ale aj návrh zákona, ktorý má “po novom” na Slovensku upravovať ich činnosť. Až teraz si ho niekto všimol. Pripomienkujú ho nezávislé organizácie, opozičné politické strany, poslanci, bezpečnostní analytici, ale aj štátne úrady a firmy. O tom, čo im na návrhu zákona z dielne SIS najviac prekáža, píše Zuzana Petková v článku Tajní špióni vo firmách.
OECD spolu s vládnym Inštitútom finančnej politiky zdokumentovala slovenský daňový systém a spoločne došli k záveru, že Slovensku treba viac daní. Navrhli preto nové možnosti reforiem: daňové licencie nahradiť inými daňami, zvýšiť zdanenie nehnuteľností či energií, pribudnúť by mohlo zdanenie emisií. Slovensko totiž aj napriek zvyšovaniu progresivity stále patrí medzi ekonomiky s podpriemernými daňami. My ale pripomíname, že predovšetkým by dane mali platiť spravodlivo všetci, najväčší priestor je vo zvyšovaní efektivity výberu už existujúcich daní a investorov by zas pritiahlo okresanie sociálnych odvodov.
Nájdite tých, ktorí chcú zmeniť svet, apeluje na biznis investorov ich americký kolega Paul Ahlstrom. Rozlišuje pritom tri typy podnikateľov. Tých, ktorí to robia z núdze, pretože nemajú čo jesť. Tých, ktorí vidia príležitosť a chcú zarobiť peniaze. A tých, ktorí chcú vybudovať výnimočnú firmu. Pri začínajúcich firmách považuje za najdôležitejší faktor ich trvalý postupný rast. Za nevyhnutný predpoklad, aby podnikateľský systém kdekoľvek fungoval, považuje dôveryhodné prostredie.
Zhruba polovica firiem, ktoré boli pred pätnástimi rokmi na špičke rebríčka Fortune 500, už zbankrotovalo, zastavilo činnosť, alebo ich pohltil konkurent. Jednou z hlavných príčin je nástup obchodných modelov, v ktorých hrajú hlavnú úlohu digitálne technológie. V článku Päť technologických trendov, ktoré by firmy nemali ignorovať, sa čitateľ dozvie aj to, že až 80 percent vrcholových manažérov označuje zákaznícku personalizáciu za jednu z troch top priorít. A až tri pätiny z nich hlásia, že sa im doterajšie investície do technológií pre personalizáciu vracajú.
Slovensko stále reálne nemá štvrtého mobilného operátora. Swan síce už vo väčšom rozsahu rozbehal mobilný internet, no na služby klasického telefonovania a projekt Poštatel so štátnou Slovenskou poštou potrebuje sieť konkurenčných operátorov. S Orangeom, Telekomom a O2 si zatiaľ vymieňa len jedovaté sliny a nad celou tou skrumážou bezradne krčí plecia regulačný úrad. Že to nováčik na trhu nebude mať ľahké, predvídal TREND už začiatkom vlaňajška. Preto môžeme trochu smutne konštatovať, že Štvrtý operátor ide podľa plánu. Má problémy.
Ste nešťastní v práci? Chýba vám flow. Tvrdí to profesor psychológie a manažmentu Mihaly Csikszentmihalyi. Práve vo svojej knihe Flow ukazuje, že prácu pozitívne vnímajú najmä tí, ktorí pri nej zažívajú stavy plne koncentrovanej činnosti, kedy sa potláčajú rušivé vplyvy okolia a dosiahnutie stanovených cieľov prináša eufóriu. Aj rubriku Knihožrút vám určite odporúčam.
A ešte jeden zaujímavý materiál. V sekcii Enjoy sme sa tentoraz pozreli na zaujimavú teambuildingovú aktivitu. Pretože zažiť ako sa vyrába auto napríklad v bratislavskom Volkswagene, kde pod jednou strechou vyrábajú vozidlá piatich značiek, je veľký zážitok. A ak Vás to navnadí, možno Vás nabudúce pozveme pozrieť, ako pre Vás vyrábame TREND J.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 12/2015