Južná Kórea má všetky ingrediencie, aby stála na čele elektromobilovej revolúcie: popredné automobilky Hyundai a Kia, lacnú elektrinu a obrovské množstvo nabíjacích staníc. Napriek tomu predaj elektromobilov v roku 2023 klesol prvýkrát od roku 2017 – o 0,1 percenta na 157 823 kusov.
Zatiaľ čo vysoké ceny modelov a rastúce úrokové sadzby pomohli ochladiť dopyt, dve z najväčších prekážok, ktoré bránia vodičom vzdať sa spaľovacích áut v prospech elektrických, sú obavy o bezpečnosť a nedostatok rýchlonabíjačok, píše agentúra Bloomberg.
Desivé požiare
Podľa prieskumu Kórejskej agentúry pre bezpečnosť dopravy až približne polovica majiteľov elektromobilov uviedla, že ich najväčšou bezpečnostnou obavou je vznik požiaru počas nabíjania alebo pri nehode.
V roku 2022 napríklad začala na parkovisku bytového domu v Pusane horieť elektrická dodávka, ktorá ostala zapojená do nabíjačky, aj keď bola plne nabitá. Požiar sa vtedy rozšíril na ďalšie štyri autá. V roku 2020 zas v elektromobile zomrel jeden z cestujúcich po tom, čo vozidlo vzbĺklo po náraze do steny podzemného parkoviska.
Tento prípad Kórejčanov obzvlášť vydesil, pretože mnohí z nich žijú v bytových vysokopodlažných domoch s podzemnými parkoviskami, kde sa plamene dokážu rýchlo šíriť a hasiči sa sem majú problém dostať. V decembri preto vláda preventívne zakázala inštaláciu nabíjačiek pod druhým podzemným podlažím. Blogy o tom, ako otvoriť dvere auta v prípade požiaru elektromobilu, sú na kórejskom webe Naver dodnes populárne.
Samozrejme, obavy môžu byť prehnané, keďže do júna 2023 miestne úrady evidovali iba 132 požiarov elektrických vozidiel. Benzínových áut ročne vzbĺkne v priemere zhruba štyritisíc kusov.
Otravné čakanie
Ďalším problémom kórejských vodičov je nedostatok nabíjacích staníc, hoci má krajina najvyšší pomer verejných nabíjačiek na svete a lacnú elektrinu. Približne 90 percent verejných nabíjačiek tvoria pomalé nabíjačky, čo spôsobuje tvorenie radov.
Nedávno sa majitelia elektromobilov sťažovali, že elektrické nákladné autá spôsobujú pri nabíjacích staniciach zápchy. „Vždy sú nabíjacie stanice obsadené – najmä tie na diaľniciach zo Soulu. Rýchlonabíjanie samo o sebe trvá hodinu, a ešte naň aj musím čakať v rade. Elektromobily už preto nepoužívam a rozhodol som sa ich predať,“ nešetril kritikou Brian Kwon, manažér hotelového reťazca, ktorý na služobné cesty využíval elektromobily Kia Niro EV, Genesis GV60 a Kia EV6.
Šoféri nákladných áut sa zas sťažujú na častú potrebu nabíjania. Niekedy sa pri nabíjačkách musia pre krátky dojazd zastaviť päť až šesťkrát denne. Model Porter II od Hyundai na jedno nabitie prejde iba 211 kilometrov, pričom nabíjanie na rýchlonabíjačke mu trvá 47 minút. Malý elektrický kamión Bongo III od Kie má rovnaké parametre.