Podľa európskych dodávateľov automobilov by plány Európskej únie zakázať výrobu áut so spaľovacím motorom do roku 2035 bolo ohrozením pre pol milióna pracovných miest.

To sú pomerne vysoké obetované náklady súvisiace s rýchlym prechodom na bezemisné technológie. Viac ako dve tretiny z týchto pracovných pozícií by zaniklo v priebehu piatich rokov. Informáciu prináša denník Financial Times.

Úbytok práce nahradiť novou

Prieskum PwC zistil, že vo výrobe elektrických častí do bezemisne jazdiacich áut by sa vytvorilo 226-tisíc nových pracovných miest, čím sa v priebehu niekoľkých nasledujúcich desaťročí znížil čistý počet stratených pracovných miest na približne 275-tisíc.

Európska komisia začiatkom tohto roka oznámila svoj zámer eliminovať 100 percent emisií CO2 vo výrobe automobilov do roku 2035. Po tomto dátume bude platiť zákaz predaja vozidiel na fosílne palivá.

Volanie po kompromise

Organizácia Clepa, ktorá zastupuje viac ako 3 000 dodávateľov pre automobilový priemysel,však už dlhodobo tvrdí, že používanie dočasných technológií by stlmilo úder prechodu na čistejšiu dopravu.

„Potreby spoločnosti sú príliš rôznorodé na univerzálny prístup,“ povedala generálna tajomníčka organizácie Clepa Sigrid de Vries.

„Využitie hybridných technológií, zeleného vodíka a obnoviteľných udržateľných palív umožní inovácie, keďže v nadchádzajúcich desaťročiach nanovo definujeme mobilitu.“

Elektromobil
Neprehliadnite

Životnosť batérií v elektromobiloch bude podliehať regulácii, vzniká medzinárodná dohoda

Nôž na krku

Carlos Tavares, generálny riaditeľ výrobcu automobilov Stellantis tvrdí, že rýchlosť prechodu len na výrobu elektrických áut dáva priemyslu nôž na krk a dodal, že náklady na vývoj novej technológie môžu viesť k veľkým stratám pracovných miest.

Minuloročná správa, ktorú zverejnila nemecká vláda, hovorí o tom, že v Nemecku môže v dôsledku odklonu od spaľovacích motorov zaniknúť približne 400-tisíc pracovných miest.

Generálny riaditeľ Volkswagenu Herbert Diess však povedal, že takéto apokalyptické scenáre boli „pravdepodobne trochu prehnané“.

„Veľa áut zostáva rovnakých," dodal. „Stále sú to sedadlá, lak, karoséria, interiéry, kolesá, náprav.

auto
Neprehliadnite

E-mobilita nesmie dopadnúť ako očkovacia lotéria. Potrebuje ale rovnakú podporu