Pre útoky jemenských Husíov na obchodné lode v Červenom mori začali európske firmy hľadať alternatívy k dovozu tovaru z Ázie.
Napríklad švédsky nábytkársky kolos IKEA varoval, že dodávky budú mať meškanie, zatiaľ čo najväčší svetový výrobca domácich spotrebičov Electrolux pripravuje plány pre prípad, že sa situácia čoskoro nevyrieši. Francúzsky mliekarenský koncern Danone začal väčšinu dodávok odkláňať na iné trasy, čo je však drahšie.
Časť firiem tiež zvažuje, že tam, kde to bude možné, by mohli využiť aj cestnú dopravu. Uviedla to agentúra Reuters.
Hľadá sa alternatívna cesta
„Situácia v Suezskom prielive bude mať za následok meškanie a môže spôsobiť obmedzenie dostupnosti niektorých produktov IKEA,“ uviedol hovorca podniku.
Firma podľa neho hľadá ďalšie možnosti, ako zabezpečiť, aby jej produkty boli zákazníkom dostupné. Spoločnosť Electrolux uviedla, že vytvorila pracovnú skupinu, ktorej úlohou je nájsť vhodné alternatívne trasy na prepravu tovaru alebo stanoviť v preprave priority.
Útoky Husíov v minulých dňoch prinútili veľké námorné firmy, aby prestali svoje lode medzi juhovýchodnou Áziou a Európou posielať Suezským prieplavom, čo je najkratšia cesta.
Namiesto toho najčastejšie volia trasu okolo mysu Dobrej nádeje na juhu Afriky, čo zaberie viac dní a stojí aj viac peňazí.
Cena poistenia aj dopravy stúpa
Vzhľadom na to, že južná časť Červeného mora je teraz pre obchodné lode oveľa nebezpečnejšia, zvýšila sa cena poistenia lodí.
Cena za dopravu klasického kontajnera z Číny do Stredozemia tento týždeň v utorok predstavovala v priemere 2 413 dolárov, čo znamená, že pre útoky sa za december zvýšila o 44 percent.
Electrolux na začiatku tohto týždňa uviedol, že negatívne dosahy súčasných problémov na dopravu by nemuseli trvať dlho. Švédsky podnik spolupracuje s najväčšími námornými dopravcami, ako sú Maersk a CMA.
Dlhšia trasa medzi Áziou a severnou Európou by stála až o jeden milión dolárov viac, odhaduje platforma Xeneta, ktorá sa špecializuje na nákladnú dopravu. Do úvahy berie aj cestu späť a poznamenáva, že väčšina týchto dodatočných výdavkov pripadá na palivo.
Menej zásob, drahší tovar
Maloobchodné firmy a výrobcovia pravdepodobne prenesú vyššie náklady na spotrebiteľov, čo za súčasnej krízy životných nákladov potenciálne ešte viac zvýši infláciu.
Terajšie meškanie zásielok už vianočné nákupy neovplyvní, je ale možné, že obchodom dôjdu zásoby do februára, ak bude preprava pre problémy v Červenom mori ďalej meškať, uviedla tento týždeň výskumná spoločnosť Project44.