Mitsubishi v stredu ohlásila mierny nárast celoročného prevádzkového zisku, kvôli neistote okolo škandálu však nezverejnila výhľad pre ďalšie obdobie.
Predseda správnej rady a generálny riaditeľ automobilky Osamu Masuko už podľa denníka Jomiuri o svojom zámere rezignovať informoval niektorých obchodných partnerov. List Mainiči uviedol, že odstúpiť z funkcie sa rozhodol tiež prezident a prevádzkový riaditeľ podniku Tecuró Aikawa.
Manipulovali so spotrebou
Automobilka minulý týždeň priznala, že jej zamestnanci manipulovali pri niektorých modeloch s testami spotreby paliva. V utorok potom oznámila, že metódy testovania spotreby odporujúce japonským predpisom používala už od roku 1991. Dodala, že na vyšetrenie celej záležitosti sa rozhodla vytvoriť osobitnú komisiu, ktorá by mala v priebehu troch mesiacov predložiť správu. Podľa médií sa očakáva, že O. Masuko a T. Aikawa rezignujú po zverejnení tejto správy.
O škandál sa už minulý týždeň začali zaujímať úrady v Spojených štátoch. Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) v noci na stredu oznámila, že nariadila automobilke Mitsubishi, aby poskytla dodatočné informácie o vozidlách predávaných v USA a vykonala u nich nové testy. Mitsubishi vlani v USA predala zhruba 95-tisíc vozov, jej podiel na tamojšom trhu tak predstavoval 0,5 percenta, píše agentúra Reuters.
Automobilka Mitsubishi v stredu oznámila, že jej prevádzkový zisk v uplynulom finančnom roku stúpol zhruba o dve percentá na 138 miliárd jenov (1,1 miliardy eur). Zisk tak prekonal očakávania analytikov, ktorí ho odhadovali na necelých 130 miliárd jenov. Tržby sa vo finančnom roku končiacom 31. marca zvýšili o štyri percentá na 2,27 bilióna jenov (18 miliárd eur). Firma v stredu kvôli neistote okolo škandálu nezverejnila výhľad pre nový finančný rok, ktorý je zvyčajne súčasťou jej celoročných výsledkov.
Doma ich nechcú
T. Aikawa však uviedol, že domáce zákazky automobilky sa po odhalení škandálu znížili o polovicu. Firma tiež upozornila, že by sa v prípade potreby mohla obrátiť so žiadosťou o pomoc na svojich finančných partnerov, napríklad na ostatné podniky z materského koncernu Mitsubishi Group. Dodala ale, že takýto krok zatiaľ vzhľadom k jej dobrej finančnej situácii nie je nutný.
Rastú obavy, že Mitsubishi bude kvôli škandálu čeliť vysokým nákladom na odškodnenie a pokuty. Japonský minister dopravy Keiiči Išii automobilku už minulý týždeň vyzval, aby zvážila možnosť spätného odkúpenia problémových vozov. Cena akcií spoločnosti Mitsubishi sa v stredu na tokijskej burze znížila o ďalšie tri percentá. Od vypuknutia škandálu už trhová hodnota automobilky klesla o viac ako polovicu.
Škandál Mitsubishi prišiel v čase, keď je automobilový priemysel pod drobnohľadom úradov kvôli emisnej afére nemeckej automobilky Volkswagen. Tá vlani priznala, že do vozidiel s naftovými motormi inštalovala softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete sa táto aféra týka približne 11 miliónov naftových áut.