Obrat v desiatkach miliónov eur a výrazná sezónnosť. Takto by sa dal zhodnotiť online predaj detských hračiek. Na špecifiká tohto segmentu sa pozreli analytici Heureka Group. Za minulý rok zaznamenala táto kategória na Slovensku tržby na úrovni takmer 37,7 milióna eur.

Zaujímavosťou je, že český trh, ktorý je dvakrát taký veľký ako slovenský, má zhruba 4-násobne väčší obrat. Českí spotrebitelia teda kupujú hračky na internete v oveľa väčšej miere ako Slováci.

Sezónnosť hračiek súvisí predovšetkým s vianočným obdobím. „Sezóna začína už v októbri (prípadne v septembri), kedy stúpne predaj o takmer polovicu, aby sa v novembri dokonca zdvojnásobil. Počas vrcholu sezóny v decembri stúpne o ďalších 30 percent, a dosahuje takmer 4-násobný mesačný obrat v porovnaní s ostatnými mesiacmi roka," konštatuje Heureka.

V novembri a decembri minieme na darčeky až takmer 42 percent ročných tržieb.

V rámci online predajov dominujú medzi hračkami stavebnice, ktoré tvoria asi tretinu všetkých výdavkov na hračky.

„Úplným fenoménom sú stavebnice Lego, ktoré sa vo všetkých sledovaných krajinách dostali do top päť najvyhľadávanejších kategórií. Evergreenom sú potom plyšové hračky, ktoré sa do najväčšej päťky dostali v štyroch krajinách, ale aj v tých ostatných sú vysoko obľúbenou hračkou," priblížil šéf analytikov Heureka Group Michal Buzek.

Najväčším skokanom roka 2023 sú u nás vodné pištole, naopak prepadákom sa stali fingerboardy. Zaujímavé je, že v krajinách, ktoré sú si nejakým spôsobom blízke, či už historicky alebo inak, sú najväčšie kategórie podobné. Tri rovnaké kategórie sú napríklad pri Českej republike a Slovensku, Chorvátsko a Slovinsko majú dokonca rovnaké všetky.

Nájde sa však aj kategória, ktorá figuruje výhradne len v jedinej krajine, napríklad šach v Bulharsku alebo bábky v Rumunsku.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Hračkársky gigant Hasbro zasiahol slabý dopyt a vysoká inflácia. Prepúšťa ďalších 900 ľudí