„Stav je nemenný a konanie o zmene stavby pred dokončením týkajúce sa stavby D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever je stále prerušené,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
„O námietkach účastníkov konania uplatnených v konaní rozhodne špeciálny stavebný úrad. Rozhodnutie bude prerušené po pominutí dôvodov prerušenia, do doriešenia námietok účastníkov konania voči dotknutým orgánom,“ uviedla K. Ducká.
Občianske združenie (OZ) Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK) v uplynulých dňoch upozornili, že obchvat hlavného mesta na D4 stavia medzinárodné konzorcium podľa nového projektu, na ktorý ešte nemá zmenené stavebné povolenie.
„Konzorcium sa rozhodlo projekt zmeniť tak, aby dosiahlo lacnejšie technické riešenia. Tieto zmeny však musia opätovne prejsť procesom EIA, kde sa rieši ich vplyv na životné prostredie a následne musí konzorcium získať povolenie na zmenu stavby pred dokončením, inými slovami zmenu stavebného povolenia,“ informovali v spoločnom stanovisku predseda OZ Triblavina Milan Grožaj a prezident ABVK Vladimír Mišík.
Obe organizácie zaslali podnet na štátny stavebný dohľad v záujme preverenia zákonnosti výstavby D4. Koncesionárom PPP projektu pre výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je Zero Bypass Ltd. na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Zhotoviteľom stavby je konzorcium D4R7 Construction, s. r. o., jeho členmi sú stavebné firmy – španielsky Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.
Ministerstvo dopravy a výstavby ako špeciálny stavebný úrad pre diaľnice a rýchlostné cesty prerušilo konanie o zmene stavby pred dokončením D4 v júni tohto roka.
Zhotoviteľ stavby o to požiadal ešte vlani v decembri, no keďže na predmetné stavebné objekty neboli právoplatne ukončené konania Ministerstva životného prostredia SR k zmene navrhovanej činnosti o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, špeciálny stavebný úrad prerušil konanie o zmene stavby. Začatie konania oznámil v máji, no v júni ho prerušil pre námietky účastníkov konania k stanoviskám dotknutých orgánov.
„Koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Aj vďaka týmto zmenám v súťaži štát dokázal vysúťažiť oveľa priaznivejšiu cenu, ako hovorili prvé odhady,“ uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.
Na zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky koncesionára, zhotoviteľ momentálne získava potrebné povolenia a bude si odsúhlasovať aj zmeny stavby pred dokončením.
Podané námietky, rovnako ako to robili niektorí aktivisti aj pri výstavbe križovatky Triblavina, môžu mať podľa ministerstva dopravy vplyv na termín dokončenia stavby D4. „Stavba teda nie je pozastavená, práce na stavbe môžu pokračovať podľa pôvodného stavebného povolenia,“ dodal rezort dopravy.
Zmena D4 je podľa aktivistov a vodákov drastická a spočíva, okrem iného, aj v zmene technického riešenia premostenia Dunaja v mieste chráneného vtáčieho územia patriaceho do Natura 2000. „Proces EIA dodnes nebol uzavretý, preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces EIA uzavretý,“ uviedli ďalej M. Grožaj a V. Mišík. Napriek tomu podľa nich konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia, a teda načierno.
Napríklad, podľa pôvodného stavebného povolenia mali byť piliere mosta cez Dunaj na D4 umiestnené takmer na brehoch s rozpätím medzi nimi 222 metrov. Nové riešenie mosta, ktoré podľa aktivistov a vodákov začalo konzorcium realizovať bez stavebného povolenia, počíta s piliermi v prúdnici Dunaja s rozpätím 170 metrov.
Navrhnuté piliere mosta sú podľa OZ Triblavina a ABVK smrteľne nebezpečné. Touto časťou rieky sa plavia tisíce vodákov a rybárov na malých plavidlách a riziko ich náhodného prevrátenia v blízkosti mosta je vysoké. Osobám, ktoré sa ocitnú vo vode, hrozí vtiahnutie pod pilier. Za ešte zvláštnejšie považujú to, že nový most má byť nižší ako pôvodný.