Pražské letisko v minulom roku vykázalo stratu cez miliardu korún. Jeho obrat predstavoval 3,2 miliardy a podnik predpokladá, že aj v tomto roku skončí v strate, informuje portál e15.cz.
Strata kvôli vysokým dlhopisom
Letisko by sa k zisku mohlo vrátiť až v budúcom roku. Počíta tiež s vyplatením dvadsaťpercentnej dividendy štátu. V rozhovore pre denník E15 to uviedol predseda predstavenstva spoločnosti Jiří Pos.
„Pre porovnanie: letiskové tržby predstavovali v rokoch 2019 a 2020 11,5 a 5,1 miliardy. Zatiaľ čo v pandémii neovplyvnenom roku 2019 letisko dosiahlo zisk cez 2,7 miliardy, v roku 2020 prekonalo (celá skupina LP) 2,3 miliardy. Vyplýva to z výročnej správy za rok 2020,“ uvádza portál.
Pod minuloročnú stratu pražského letiska sa podpísali vysoké odpisy. Avšak prevádzkový zisk EBITDA presiahol stomiliónovú hranicu, narásť má v tomto roku k miliarde.
Podobné problémy má aj bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika. Pandémia si vypýtala svoju daň v poklese tržieb o dve tretiny. Letisko ťahajú dolu aj veľmi veľké odpisy novej budovy a terminálu. Ročne ide zhruba o desať miliónov eur.
Spoločnosti sa vracajú k predcovidovým časom
Vedenie Letiska Václava Havla dúfa v zlepšenie. Vlani ich letiskom prešlo 4,4 milióna cestujúcich, tento rok by to malo byť 8,6 milióna.
„Náš optimizmus vychádza z rokovaní s leteckými spoločnosťami a ich dopytu po slotoch (časoch pre vzlet či pristátie – pozn. red.). Väčšina spoločností sa vracia k predcovidovým kapacitám,“ povedal Pos. „Zatiaľ všetci veria, že omikron pominie a od letného letového poriadku – teda od apríla – sa letectvo vráti k rastu,“ dodal pre e.15.cz Pos.
Lákadlom letiska majú byť od apríla obnovené linky aeroliniek United a Delta do New Yorku. „Na veľmi dobrej ceste sú rokovania o nových linkách do Saudskej Arábie a Kuvajtu. Myslím, že ich potvrdíme niekoľko dní až týždňov,“ povedal Pos.
Vrátiť by sa malo aj spojenie do Soulu, v hre sú aj priame lety z Prahy do Vietnamu. Vzhľadom na vyššiu prevádzku chystá letisko množstvo investícií.
Milióny na opravy a údržbu
Na opravy a udržanie existujúcej infraštruktúry v potrebnej kondícii pôjde v tomto roku 1,5 miliardy korún. Zásadné je skoré dokončenie tretieho terminálu. „Dôležitý bude počas českého predsedníctva Rade Európskej únie,“ vysvetlil Pos.
Signálom vlády Petra Fialu je dohoda o výške dividend, ak sa letisko vráti k zisku, štátu bude patriť jeho pätina.
„Pandémia síce zráža aj konkurenčné letisko, na niektoré sa ale vracajú cestujúcich rýchlejšie ako do Prahy, ktorá vlani vzrástla o necelých dvadsať percent na 4,4 milióna cestujúcich. Napríklad viedenské letisko vlani odbavilo takmer 10,5 milióna osôb, medziročne o tretinu viac. Naopak pomalšie ako Praha rástol vlani Mníchov. Tamojšie letisko ale odbavilo násobne viac, presnejšie 12,5 milióna cestujúcich, čím si medziročne polepšilo o 12,5 percenta,“ informuje e.15.cz.
Bratislavské letisko pred pandémiou prepravilo vyše dva milióny cestujúcich, no v minulom roku iba 480-tisíc.