Výstavba nového mosta cez Vltavu v hlavnom meste Česka dostala zelenú, keď mestskí poslanci odklepli investíciu za viac ako 38 miliónov eur. Dvorecký most by mal spojiť mestské štvrte Zlíchov a Podolí a mali by ho využívať chodci, cyklisti, električky, autobusy, nie však osobné autá.
Magistrát by mal mať začiatkom budúceho roka už stavebné povolenia a aj víťaza tendra. Stavbu by mali dokončiť za 30 mesiacov.
,,Pre pražskú MHD je budúci Dvorecký most jednou z najzásadnejších stavieb nasledujúcich rokov. Stane sa zárodkom takzvanej južnej električkovej tangenty, prepájajúcej významné električkové trate vedúce od Barrandova a Modřan. Mestské časti Praha 4 a 5 sa konečne dočkajú kapacitného a komfortného prepojenia," uviedol námestník pre dopravu Adam Scheinherr.
Kubizmus na Vltave
Návrh Dvoreckého mosta prináša pomedzi ostatné pražské mosty objekt s kubistickými prvkami, ktorý ,,reaguje na danosti miesta, odkazuje na tradíciu pražských oblúkových mostov bez konštrukcie nad mostovkou a na existenciu blízkych kubistických stavieb,” zdôvodňuje Ateliér 6.
Ako ďalej dopĺňa, most je tvarovaný ako socha a architekti v spolupráci s umelcom Krištofom Kinterom predpokladajú realizáciu výtvarného diela vo forme kubistickej krajiny a botanickej záhrady pouličného osvetlenia.
Ako bude vyzerať nová autobusová stanica vo Viedni? Ponúkne obchody aj hotel
Projekt upraví aj okolité priestory. Pod mostom budú voľnočasové aktivity a kaviareň, dokumentácia sa rozšíri aj o trojuholníkové priestranstvo medzi autobusovými zastávkami Lihovar a Strakonickou ulicou. Zmení sa aj stará vodácka základňa, projektanti dostali za úlohu navrhnúť jej náhradu.
,,Keď sa stavia most, tak sa príliš nerieši, čo bude pod ním. My sme sa ale rozhodli tento priestor na podolskej strane vyriešiť ako voľnočasové centrum s arénou pre kultúrne podujatia, workshopy doplnené boulderovou stenou a skateparkom," povedal Kintera na online konferencii v pražskom centre architektúry CAMP.
Žiadne osobné autá
Nová investícia sa dočkala aj kritiky pražských poslancov, ktorým sa nepáčili náklady na výstavbu, hoci so sumou okolo miliardy českých korún sa počítalo už v roku 2018.
Nevôľu vyvolala aj informácia, že po Dvoreckom moste nebudú môcť jazdiť osobné autá. Električky, autobusy a zložky integrovaného záchranného systému dostali zelenú.
Zatiaľ posledný pražský most cez Vltavu – Trojský most – bol sprevádzkovaný v októbri 2014. Nahradil Trojský električkový most z roku 1981, ktorého prevádzku ukončili v októbri 2013.
Vlani mesto opravilo novú lávku cez Vltavu v štvrti Troja na mieste tej, ktorá sa zrútila v roku 2017. Magistrát tiež nedávno vypísal tender na stavbu ďalšej lávky, ktorá má prepájať štvrte Holešovice a Karlín.
Výhľadovo je v pláne aj stavba Rohanského mosta spájajúceho Karlín a Holešovice. Dvorecký most by mal byť hotový v roku 2025. Informácie pochádzajú z TASR a webových portálov zdopravy.cz, e15.cz a z Atelieru 6.