Mladých ľudí už najviac zo všetkého neláka práca v Silicon Valley alebo na Wall Street. Generácia Z vidí svoju budúcnosť v mediálnom a zábavnom priemysle. V ankete obľúbenosti predbehli dokonca aj odvetvie technológií, zdravotníctva a vzdelávania, píše portál CNBC.
Spoločnosti Samsung a Morning Consult sa v prieskume zamerali na názory vyše tisíc Američanov vo veku od 16 do 25 rokov a zistili, že generácia Z si zo všetkého najviac cení prácu, ktoré je flexibilná, rozvíja ich kreativitu a pomáha im udržať si zdravú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.
„Lákadlom je aj životný štýl. Média a zábava sú kreatívnym odvetvím, ktoré ponúka flexibilitu a možnosť vyjadrenia sa, čo sú dve z najdôležitejších vlastností, ktoré mladší zamestnanci od pracovnej pozície vyžadujú,“ dodala Ann Wooová, vedúca oddelenia podnikovej príslušnosti v spoločnosti Samsung Electronics America
Nový druh podnikateľov
Rok 2023 bol pre zábavný a mediálny priemysel náročný. Členovia odborov WGA a SAG-AFTRA niekoľko mesiacov štrajkovali a spoločnosti sa museli popasovať s poklesom príjmov z reklám a neziskovými strímovacími podnikmi.
Od mája prišiel zábavný priemysel o 44-tisíc pracovných miest. Podľa Úradu pre pracovnú štatistiku za to sčasti môžu aj štrajky odborov. Generácia Z pri výbere kariéry aj napriek tomu kladie väčší dôraz na spoločenský vplyv než na istotu zamestnania.
Mladších ľudí láka práca v médiách a zábavnom priemysle najmä vďaka sociálnym sieťam. Mnohí sa túžia stať influencermi, pretože je to podľa nich životaschopná kariérna cesta. Podľa nedávnej správy od Morning Consult by sa až 57 percent predstaviteľov generácie Z chcelo stať influencermi, ak by mali tú možnosť.
Rastúca popularita platforiem ako TikTok, Instagram a YouTube vytvorila nový druh podnikateľov. Medzi takzvaných „tvorcov“ dnes patria živnostníci, koučovia v oblasti biznisu, hráči počítačových hier a iní profesionáli, ktorí svoje odborné znalosti na týchto platformách zdieľajú a monetizujú.
Generácia Z rýchlo zistila, že „akonáhle človek začne produkovať obsah, ktorý pritiahne sledovateľov, môže za to dostávať peniaze a stať sa podnikateľom“, vysvetlila Wooová.
Ľahká zmena
Hoci sa čoraz viac ľudí zaujíma o influencerstvo a podnikanie, neznamená to, že je to niečo, čo chcú robiť navždy.
Generácia Z plánuje meniť kariéry častejšie než predchádzajúce generácie. Podľa správy od EY má takmer 40 percent z nich okrem hlavného zamestnania aj vedľajší biznis, pretože sa chcú osamostatniť alebo odísť do predčasného dôchodku.
Zábavný a mediálny priemysel má povesť jedného z najflexibilnejších odvetví, a preto ho predstavitelia generácie Z považujú za najperspektívnejšiu cestu k dosiahnutiu kariérnych cieľov, aj keby ich každú chvíľu menili, dodala Woová.