Výskumníci z bezpečnostnej spoločnosti Trend Micro sa dlho prehrabávali temnejšími zákutiami internetu, aby zistili, ako vznikajú riadené kampane, ktoré majú za cieľ skresľovať či zahmlievať skutočnosť. A našli miesta, ktoré ponúkajú „profesionálne služby“ nie nepodobné tej, ktorú nedávno opísal exposlanec Smeru-SD Anton Martvoň. Na čínskom, ruskom aj americkom webe sa dá kúpiť sieť diskutérov aj blogerov, ktorí reagujú na vybrané témy so snahou presvedčiť iných o správnosti svojho pohľadu. Druhou zo služieb je získavanie fanúšikov pre facebookové, twitterové či instagramové profily. To je často tá jednoduchšia časť. Tieto služby majú k dispozícii množstvo buď umelých účtov, alebo hacknutých reálnych účtov. Na predávaní lajkov sa dá dokonca zarábať aj jednoduchšie. V centre Moskvy už funguje „bankomat“, kde sa dá za 50 rubľov kúpiť sto lajkov na vlastnú fotografiu na Instagrame. Za dvojnásobnú cenu je možné získať okamžite sto followerov. Podobnú službu ponúka aj pre ruský klon facebooku Vkontakte. Prevádzkovateľ, firma Snatap, ich plánuje vybudovať aj v iných európskych mestách.

Potrebujete zlepšiť imidž? Kúpte si lajky či fake news. Zn.: Lacno

Čo všetko ponúka automat Snatap Zdroj: Snatap

Ako upozorňuje Trend Micro, na získanie skutočného vplyvu len falošné lajky nestačia. Je potrebné mať vybudovanú sieť kvalitných používateľov, ktorí okrem komentovania majú aj vlastné blogy. Tie majú navzájom prelinkované, čím v očiach prehliadačov rastie ich kvalita. Len čo takíto silní používatelia získajú reálnych fanúšikov, majú v rukách veľkú moc. Dokážu veľmi rýchlo rozšíriť akúkoľvek informáciu, bez ohľadu na jej pravdivosť. Vedia tak ovplyvňovať verejnú mienku a napríklad ju zvrátiť v prospech či neprospech daného kandidáta. Spomínaný takmer polmilión dolárov za ročnú kampaň však ukazuje, že nejde o ľahkú a jednoduchú úlohu. Vhodným rozširovaním nesprávnych informácií sa však dajú napríklad aj podnietiť masové protesty. Vo februári tohto roka napríklad cielene šírená falošná fotografia o útoku policajtov na indiánske osady v americkom Missouri spustila vlnu bojkotov. „Kľúčom k úspechu je šíriť také falošné správy, ktoré zodpovedajú očakávaniam a ideológii cieľovej skupiny – a sú dostatočne silné na to, aby ich donútili pridať sa k vymyslenej kampani,“ hodnotia výskumníci.