Koronakríza vytláča všetko, čo sa dá, do online prostredia a výnimkou nie je ani bankový sektor. Pobočky bánk v dôsledku obmedzení pohybu obyvateľstva zaznamenali nižší počet návštevníkov, ľudia viac využívali online služby. Banky preto prepúšťali časť svojich zamestnancov, mnohé sa rozhodli aj pre úplné uzavretie niektorých pobočiek.
„Epidémia bola najsilnejším spúšťačom digitalizácie vrátane digitalizácie finančných služieb, minimálne za poslednú dekádu. Najviditeľnejším dôkazom tohto procesu je množstvo pobočiek, ktoré bankové domy uzavreli a ešte sa uzavrieť chystajú,“ potvrdil pre české Hospodářské noviny (HN) Peter Ložek, partner nadnárodnej siete PricewaterhouseCoopers a expert na finančné technológie.
Menej ľudí v pobočkách
V prípade platieb klienti dávali počas pandémie prednosť digitálnemu styku s bankou, namiesto toho, aby fyzicky zašli do pobočky. Množstvo ľudí začalo viac využívať služby internetového a mobilného bankovníctva. Potvrdzuje to aj prieskum, ktorý pre Slovenskú sporiteľňu urobila agentúra IMAS. V druhom štvrťroku 2020 sa znížil podiel ľudí, ktorí navštívili pobočku svojej banky.
Stretnutie s bankovým pracovníkom v pobočke v prieskume potvrdilo iba 13 percent klientov. Oproti koncu minulého roka je to pokles o šesť percentuálnych bodov.
„Vzhľadom na pandemické opatrenia, obmedzené otváracie hodiny pobočiek či rešpekt pred ochorením klienti uprednostňovali iné kanály, prostredníctvom ktorých riešili svoje finančné potreby,“ uviedol Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne.
Digitalizácia bankových služieb na hypotéky stále nedosiahla
Všetko je raz prvýkrát
V tomto roku až tri štvrtiny bankovej populácie, t. j. ľudí využívajúcich bankové služby, pristúpilo aspoň k prvému použitiu digitálnych riešení bánk ako internet a mobile banking. „Bankoví klienti uprednostňujú najmä klasický internetbanking v notebooku alebo počítači, ktorý za posledných šesť mesiacov použilo takmer 7 z 10 klientov. Slabší výsledok zaznamenáva mobile banking, ktorý využilo asi 40 percent bankovej populácie, je však nutné dodať, že tento segment dlhodobo posilňuje,“ potvrdil M. Horňák.
Myslí si zároveň, že sa určitá časť ľudí do pobočiek znovu vráti, avšak banky presunuli do online priestoru množstvo možností a funkcií, ktoré klientov motivujú vyriešiť si bežné bankové potreby z pohodlia domova. „Môžeme preto očakávať, že podiel ľudí využívajúcich výhradne digitálne bankovníctvo bude narastať,“ doplnil.
Najnižšie od roku 2008
To, že pandémia výrazne akcelerovala využívanie digitálneho bankovníctva a platby kartou, potvrdzujú aj ďalšie banky na Slovensku aj v Česku. „Absolútny počet bankových miest v Českej republike tento rok počas druhého štvrťroku klesol najnižšie od roku 2008,“ zdôraznil pre české HN ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Počas pandémie preto banky zaznamenali zvýšený záujem o mobilné bankovníctvo, pričom môže ísť o trvalý trend. „ Množstvo klientov, ktoré v minulosti nepoužívalo kanály priameho bankovníctva, si v čase obmedzenia uvedomila, že to je vlastne pohodlnejší spôsob obsluhy,“ opísal P. Ložek. Aj samotné banky sa podľa neho presvedčili, že o klientov pri uzavretí pobočiek v menej frekventovaných lokalitách vo významnej miere neprichádzajú.
Koronavírus tiež dramaticky zmenil postoj k plateniu kartou. „Využitie kariet v období Covidu-19 bolo dominantné nielen v Českej republike, ale po celom svete,“ zdôraznil výkonný riaditeľ českého Združenia pre platobné karty Roman Kotlán. V druhom štvrťroku sa podľa združenia zvýšil počet bezhotovostných transakcií medziročne z 327 miliónov na 368 miliónov.
Menej bankových úradníkov
Trend digitalizácie spôsobil aj to, že klesol počet ľudí pracujúcich vo finančných domoch. Podľa portálu profesia.sk bolo na Slovensku v tomto odvetví v druhom kvartáli zamestnaných 19-tisíc ľudí, čo je medziročný pokles o 469 ľudí.
V auguste sa situácia prejavila najmarkantnejšie. Oproti minulému roku poklesol počet nových pracovných ponúk o viac ako tretinu. „Aktuálne evidujeme v tomto sektore približne 34-percentnú medziročnú stratu. Treba zdôrazniť, že v porovnaní s celkovým vývojom ide o nadpriemerný prepad,“ uviedla hovorkyňa portálu profesia.sk Nikola Richterová.
Počas augusta pribudlo na portáli v bankovom segmente 746 pracovných ponúk, rok predtým to bolo až 1 131.