Výstavba verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku mierne spomalila. Ako uviedla Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), dôvodom je najmä nízky počet elektromobilov na našich cestách, čo znamená aj nižšiu mieru využitia nabíjačiek. Počet verejných nabíjacích bodov ku koncu septembra dosiahol 2 223 konektorov v 884 lokalitách, celkový inštalovaný výkon vzrástol na 107 562 kilowattov. Počet nabíjacích bodov stúpol medziročne o 27 percent a počet lokalít o 22 percent.
Slovákom sa do elektromobilov nechce
Slovensko sa zároveň prvýkrát objavilo v pravidelnom hodnotení pripravenosti jednotlivých krajín na prechod k elektromobilite, ide o takzvaný index eReadiness 2024 od globálnej poradenskej spoločnosti PwC. Z 27 hodnotených krajín je od nás horšia len Južná Afrika. Dôvodom takéhoto hodnotenia ale podľa SEVA nie je primárne stav rozvoja nabíjacej infraštruktúry.
„Operátori nemajú dôvod vo veľkom stavať ďalšie verejné nabíjacie stanice, pokým sa zásadnejšie nezvýši využívanie tých, ktoré sú už v prevádzke. A to sa nestane, kým viac firiem a jednotlivcov nepresadne zo spaľovákov do energeticky efektívnych, bezpečných a bezemisných elektromobilov,“ vysvetlil riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Zároveň ale dodal, že spomalenie zaznamenané v poslednom kvartáli veľmi pravdepodobne súvisí aj s prípravami na budovanie nových staníc z Plánu obnovy a odolnosti SR.
„Obidve výzvy pre firmy a samosprávy, spolu v objeme viac ako 16 miliónov eur, sú aktuálne už konečne vo fáze, kedy by sa mohla začať výstavba prvých verejných staníc z týchto zdrojov. Pevne verím, že sa to odrazí na pozitívnych výsledkoch najneskôr v druhom polroku 2025 a opäť sa vrátime k silnejšiemu rastu,“ priblížil. Zároveň začala príprava lokalít na prevádzku rýchlonabíjacích parkov na diaľniciach. Slovensko sa zaviazalo, že ich vybuduje do polovice roka 2026, s výstavbou sú ale spojené investície do posilnenia distribučných sústav.
Predposledné na svete, posledné v Európe
Čo sa týka Indexu eReadiness 2024 ide o nástroj na meranie pripravenosti krajín na prechod na elektromobilitu a vypočítava sa na základe 14 kľúčových ukazovateľov, zoskupených do štyroch hlavných kategórií, vládne stimuly, infraštruktúra, ponuka a dopyt. Ako uviedol partner PwC pre automobilový priemysel v regióne CEE Jens Hörning, toto je prvýkrát, čo sa Slovensko, podobne ako Česko, Maďarsko, Švédsko a Holandsko, zúčastnilo štúdie, ktorá pokrýva 27 krajín na celom svete.
S celkovým hodnotením na úrovni 1,8 bodu ale skončilo na predposlednom mieste spomedzi všetkých skúmaných krajín, v rámci Európy posledné. Dôvodom je najmä nízke hodnotenie existujúcej infraštruktúry a vládnych stimulov. Spomedzi sledovaných európskych krajín majú iba Nórsko a Holandsko v tejto kategórii rovnako nízke hodnotenie ako Slovensko, čo znamená, že v nich aktuálne neexistujú žiadne vládne opatrenia na podporu elektromobility. Obe tieto krajiny sú ale v rozvoji elektromobility výrazne ďalej.
Slovensko by ale mohlo v indexe dosiahnuť lepšie výsledky už na budúci rok. Vláda a parlament nedávno prijali opatrenie, vďaka ktorým bude využívanie elektromobilov vo firmách výhodnejšie pre zamestnancov aj zamestnávateľov. „Už len takýto malý zásah do daňových predpisov môže rozvoju elektromobility priniesť silný impulz. Okrem toho boli tiež parlamentom schválené ďalšie opatrenia zamerané na jednoduchšie zúčtovanie nabíjania služobných vozidiel na domácich nabíjačkách zamestnancov,“ uzavrel Križanský.