Spoločnosti prevádzkujúce nabíjačky pre elektromobily zachytili na kamerách množstvo ľudí, ktorí prerezávajú káble, aby vybrali meď a speňažili ju. V Spojených štátoch sa zdvihla vlna vandalizmu, ohrozuje aj 65-tisíc nabíjacích káblov spoločnosti ChargePoint Holdings.
„Je to rozšírené po celej krajine,“ hovorí výkonný riaditeľ firmy Rick Wilmer podľa Bloombergu. „Veci, ktoré sme videli, sú desivé, pokiaľ ide o spôsob, akým to robia, a o frekvenciu, s akou sa to deje.“ ChargePoint nie je jediná.
Takmer jeden z piatich pokusov o verejné nabíjanie v USA v prvej polovici tohto roka zlyhal, vyplýva z prieskumu spoločnosti JD Power. Zhruba 10 percent z toho spôsobilo poškodenie alebo chýbajúci kábel. Nabíjacie spoločnosti zhodne tvrdia, že vandalizmus rastie v dôsledku záujmu o meď. Podobné správy prichádzajú z Európy. Britská spoločnosť Instavolt, ktorá prevádzkuje nabíjačky, v máji požadovala sprísnenie opatrení proti krádeži káblov.
V USA problémy prichádzajú v náročnom čase, keď predaj elektromobilov klesá. Spoľahlivá nabíjacia sieť je kľúčová, keďže nabíjacie spoločnosti sa snažia presvedčiť skeptických spotrebiteľov o výhodách elektromobilov.
Hviezdna chvíľa hybridov nebude trvať dlho. Trh by mali ovládnuť plne elektrické vozidlá
Poškodiť verejnú nabíjačku nie je o nič komplikovanejšie ako ukradnúť bicykel. Nabíjacie stanice bývajú nenápadné, umiestnené v tichých kútoch nákupných centier a mestských parkovísk. Takmer všetky sú bez obsluhy a prerezanie kábla nerobí žiaden problém.
Vandalizmus sa od začiatku tohto roka rozmohol, potvrdzuje Anthony Lambkin, viceprezident spoločnosti Electrify America, ktorá spravuje asi tisíc nabíjacích staníc v Severnej Amerike. V roku 2024 vandali už poškodili 215 káblov spoločnosti, čo je nárast oproti 79 prípadom v rovnakom období minulého roka.
Motívom je najmä meď. Tento kov je kľúčovým prvkom vo verejnej nabíjacej infraštruktúre a jeho ceny sa od začiatku roka 2020 zhruba zdvojnásobili. Dopyt po medi rastie aj v stavebnom sektore či technologických zariadeniach.