S Bookiom mala spoločnosť Creative Web expanzívne plány, mierila do Budapešti či do Viedne, napokon však túto kapitolu biznisu uzavrie.
„Projekt robil mesačnú stratu zhruba dvetisíc eur a nerástol,“ odôvodnil rozhodnutie jeden zo spoluzakladateľov startupu Zdenko Hoschek, ktorý spolu s Petrom Paškom rozbehol zľavový portál ZlavaDna.sk a gastroportál Obedovat.sk, ktorý už medzičasom Creative Web predal.
Zľava či prémia?
Bookio začal v Prahe ako online rezervačný portál, čoskoro však podnikatelia zistili, že slovenské ani české reštaurácie nie sú obsadzované v takom rozsahu, aby produkt uživili. Na rozdiel napríklad od USA na území bývalej federácie nemá objednávanie podniku vopred tradíciu. Ak neberieme do úvahy top športové podujatia.
„Povedali sme si, že to bude chvíľu trvať, kým sa to zmení a dovtedy budeme zákazníkov motivovať zľavou,” hovorí Z. Hoschek. Biznis model sa zo začiatku ujal, ale vysoká - až tretinová zľava na celý účet bola pre reštaurácie dlhodobo neúnosná.
Vysoká zľava na jedlá mimo špičky, napríklad po 14. hodine bola pre zákazníka zaujímavá skôr v prémiových reštauráciách a v ojedinelých prípadoch.
Prémiovým reštauráciám zase nedávalo z marketingového pohľadu zmysel prezentovať sa vysokými zľavami. Produkt preto využíval len úzky okruh reštaurácií. Za dva roky existencie priniesol Bookio reštauráciám 15 800 rezervácií a v priemere tri a pol zákazníka na rezerváciu.
Zdenko Hoschek
Salóny krásy a penzióny
Podnikatelia sa napokon rozhodli ukončiť produkt ako portál pre koncového zákazníka a ďalej pracovať už len s online rezervačným systémom, ktorý si ponechá značku.
„Šíri sa do salónov krásy, masážnych salónov, medzi zubármi či na zdravotnícke zariadenia, kde sú rezervácie prirodzenejšie. Ďalšie rozširovanie plánujeme do penziónov,” hovorí Z. Hoschek.
Okrem stovky reštaurácií podľa neho využíva Bookio ako rezervačnú knihu v súčasnosti ďalších 40 prevádzok za hranicami gastro odvetvia.