Solené nad zlato
Aby mohol Štatistický úrad sledovať vývoj cien, sledujú správanie typického – priemerného spotrebiteľa. Každému tovaru pripíšu váhu podľa toho, ako často sa objaví v jeho košíku. Keďže sa postupne mení nákupné správanie, každoročne sa mierne mení aj zloženie takzvaného spotrebného koša. Celkový nákupný kôš obsahuje aj výdavky na bývanie, dovolenku a samozrejme potraviny. TREND prepočítal, ako vyzerá nákupný košík iba pri potravinách.
V prípade typického Slováka sú najčastejšie kupovanou kategóriou potravín šunky, klobásy, salámy a ostatné sušené, solené a údené mäso. Tvorí vyše 10 percent celkového potravinového nákupu. Syry a tvarohy majú zastúpenie vyše sedem percent. Zaujímavosťou je, že ostatné pekárske výrobky majú vyššie zastúpenie ako historicky zrejme najdôležitejšia potravina chlieb.