Približne jedna štvrtina Američanov by si rada kúpila elektrické auto. Ich popularita v Spojených štátoch konečne narastá, no nie je to až takou dobrou správou, ako sa na prvý pohľad môže zdať, píše agentúra Bloomberg.

Veľkú časť elektrických áut si kupujú domácnosti, ktoré už jedno či dve takéto vozidlá majú. Spojené štáty určitým spôsobom umožnili nástup superužívateľov, t. j. ľudí, ktorí tieto autá hromadia.

Tí aj napriek svojim dobrým úmyslom nevedomky znižujú výhody týchto áut.

Podľa ekonóma Ashleyho Nunesa z Harvardovej univerzity si elektrické vozidlá kupujú nesprávni ľudia. Spôsob, akým tieto autá využívajú, bráni naplneniu ich potenciálu v oblasti znižovania emisií, dodáva.

Kupujú ich tí istí ľudia

Z nedávneho prieskumu agentúry Bloomberg vyplynulo, že 14 percent opýtaných vlastní viac ako jedno batériou poháňané vozidlo a šesť percent ich má dokonca tri alebo viac. Tento nárast popularity sa odrazil aj na predaji.

Vedci, politici či zástupcovia automobilového priemyslu hovoria o elektrických autách ako nástupcoch tých benzínových, no ich predpovede sa zatiaľ nenaplnili.

Viac ako jedna tretina ľudí, ktorí si v druhom štvrťroku tohto roka kúpili elektrické vozidlo, už doma mala jedno plne elektrické alebo hybridné auto.

Táto opakovaná kúpa má svoje svetlé stránky. Podľa Bloombergu ide jednoznačne o dôkaz toho, že spotrebitelia oboznámení s obomi technológiami v prípade voľby siahnu skôr po tej elektrickej.

Problematický paradox

Elektrické vozidlá znižujú podiel uhlíka v atmosfére iba do takej miery, do akej sa im darí nahradiť využívanie palivových vozidiel či vykompenzovať množstvo emisií, ktoré vzniká pri výrobe ich batérií. Tu sa preto v rámci opakovaného nákupu elektrických áut stretávame s problematickým paradoxom.

Aby teda tieto vozidlá vykompenzovali svoju uhlíkovú stopu, musia sa aktívne používať a prejsť mnoho kilometrov. K tomu však často nedochádza, keďže domácnosti s elektrickými autami majú týchto modelov v garážach viacero a každý nový prírastok vychádza na cesty čoraz menej než jeho predchodca.

Z tohto dôvodu sú autá poháňané spaľovacími motormi k prostrediu oveľa šetrnejšie ako ich elektrické verzie, ktorých výroba vytvára väčšiu uhlíkovú stopu.

Ekonóm Lucas Davis z Berkeley zistil, že v rámci domácností s klasickým aj elektrickým autom majitelia siahajú častejšie po tom neelektrickom. Tie sú navyše zväčša jedným z relatívne neúčinných modelov, akými sú SUV či veľké pick-upy.

„Ak majú byť elektrické vozidlá ekologickým riešením, musia prestať byť výrobkom dostupným len pre určitú bohatú skupinu obyvateľstva,“ dodal Davis.

Ďalšie dôležité správy

EÚ chystá podporu pre elektromobilitu
Neprehliadnite

Európska únia sa intenzívne pripravuje na rast počtu elektrických automobilov na cestách