V uličke predajne obchodného reťazca, v ktorej sú hrnce, oblečenie, rôzne náradie, či školské potreby, je po niekoľkých týždňoch opäť rušno. Pásky z väčšiny regálov sú strhnuté a aj tie, ktoré na nich zostali, zákazníkom nebránia zobrať si tovar do košíka.

„Môžem si kúpiť toto?“ pýta sa jedna zo zákazníčok predavačky, ukazujúc na digitálnu váhu. „Čo nie je za páskou, áno,“ odpovedá predavačka tónom, podľa ktorého sa dá usúdiť, že to dnes nebola prvá takáto otázka.

Obchodné reťazce po opakovaných výzvach smerom ku kompetentným, aby zrušili zákaz predaja nepotravinového tovaru, už stratili trpezlivosť a tovar začali viac či menej otvorene ponúkať a predávať zákazníkom.

Martinus, kihy
Neprehliadnite

Ktoré značky sú na Slovensku najobľúbenejšie a prečo? Prvenstvo obhájila sieť kníhkupectiev

Reťaz(c)ová revolúcia

Azda prvým reťazcom, ktorý otvorene upustil od zákazu, bol nemecký Lidl. Jeho právnici zanalyzovali platné predpisy a usúdili, že formulácia toho, čo smú a nesmú predávať, im umožňuje poskytnúť zákazníkom čokoľvek, čo oni sami považujú za tovar „nevyhnutnej životnej potreby“.

Po týždňoch lockdownu môže byť pre niekoho tovarom
Zdroj: foto čitateľa
Po týždňoch lockdownu môže byť pre niekoho tovarom "nevyhnutne životnej potreby" aj osobná váha.

Reťazec poukazuje na to, že tento pojem v slovenskej legislatíve nie je presne definovaný, a to ani v aktuálne platnej vyhláške Úradu verejného zdravotníctva alebo v uznesení vlády, na ktoré vyhláška poukazuje.

Nariadenia z Vyhlášky ÚVZ SR a Uznesenia vlády SR

Podľa § 48 ods. 4 písm. e) zákona sa uzatvárajú maloobchodné prevádzky a prevádzky poskytujúce služby.

Zákaz sa nevzťahuje na:

- predajne potravín v rozsahu uspokojenia nevyhnutných životných potrieb v zmysle uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 77 z 5. februára 2021

Zákaz vstupu osobám do vnútorných a vonkajších priestorov zariadení sa nevzťahuje na:

-vstup osoby do najbližšej maloobchodnej predajne/prevádzky alebo obdobného miesta od miesta bydliska tejto osoby, a to v nevyhnutnom rozsahu za účelom obstarania nevyhnutných základných životných potrieb

(najmä nákup potravín, liekov ,zdravotníckych prostriedkov a pomôcok, hygienického tovaru, drogériového tovaru, krmív a ďalších potrieb pre zvieratá, zabezpečenie starostlivosti o deti, zabezpečenie starostlivosti o domáce zvieratá, doplnenie pohonných hmôt)

Predstavitelia Lidla majú zároveň za to, že určiť taxatívny výpočet tovarov, ktoré slúžia na uspokojenie nevyhnutných životných potrieb všetkých spotrebiteľov, ani nie je možné. Navyše, s každým ďalším týždňom lockdownu sa potreby jednotlivcov a rodín menia.

„Výrobok, ktorý pre jedného zo spotrebiteľov predstavuje tovar slúžiaci na uspokojenie nevyhnutných životných potrieb, pre iného spotrebiteľa v inej životnej situácii predstavuje tovar na jednom z posledných miest v rebríčku tovarov slúžiacich na uspokojenie nevyhnutných životných potrieb,“ obhajuje postoj reťazca hovorca Tomáš Bezák.

Uvoľnenie predaja nepotravinového tovaru ocenili najmä seniori, ktorí nie sú na eshopy zvyknutí, alebo nemajú prístup k intenetu.
Zdroj: foto čitateľa
Uvoľnenie predaja nepotravinového tovaru ocenili najmä seniori, ktorí nie sú na eshopy zvyknutí, alebo nemajú prístup k intenetu.

Aj líder na trhu, Tesco, priznáva, že popri potravinových výrobkoch umožnil aj nákup vybraného nepotravinového sortimentu. „Zákazníkov prosíme, aby počas súčasnej mimoriadnej situácie nakupovali iba taký tovar, ktorý slúži na uspokojenie ich nevyhnutných potrieb,“ uvádza vo vyjadrení.

Kaufland v aktuálnych letákoch propaguje aj textil a kuchynské spotrebiče. Deklaruje však, že nepotravinové produkty, ktoré podľa neho nespadajú pod produkty v rozsahu uspokojenia nevyhnutných životných potrieb, sú v predajniach označené páskou.

Anketa
Využili ste možnosť opäť si kúpiť nepotravinový tovar v kamennom obchode?
  • 281
  • 63

Riešením má byť eshop

Vláda a hygienici zaviedli obmedzenie po vzore niektorých iných európskych krajín, aby obmedzili mobilitu ľudí. Zároveň nechceli diskriminovať malé špecializované obchody, ako sú predajne kvetín, odevov, obuvi alebo papiernictvá, ktoré musia byť pre protiepidemické opatrenia zatvorené a prichádzajú o tržby. Nákup tohto druhu tovarov si totiž ľudia zväčša nevedia odložiť. Buď sa zmieria s tým, že im budú aktuálne potrebné výrobky chýbať, alebo si ich zadovážia na dobierku cez internet.

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorá zastrešuje zahraničné reťazce, však upozorňuje, že nie všade je takáto služba dostupná a napríklad zo seniorov má prístup k internetu iba menej ako štvrtina. Aliancia sa odvoláva aj na to, že nikde v Európe nebol regulovaný predaj sortimentu takýmto spôsobom a tak dlho.

Pásky, ktoré mali označovať aktuálne nepredajný tovar nápor zákazníkov
Zdroj: foto čitateľa
Pásky, ktoré mali označovať aktuálne nepredajný tovar nápor zákazníkov "neprežili".

Obmedzenie sa však nepáči ani zákazníčke, ktorá nie je v dôchodkovom veku a žije v Bratislave. „Máme malého chlapca, ktorý rastie a teraz potrebuje otepľovačky. Vieme ich zohnať len s príplatkom cez internet a ani sa predtým nedajú vyskúšať. Nie je to v poriadku,“ sťažuje sa, pričom si do košíka hádže lepiacu pásku.

Ani argument o obmedzení mobility nepríde ďalšej oslovenej zákazníčke logický. „Veď keď ľudia už prídu do obchodu a ten tovar je tu, prečo by si ho nemohli kúpiť?“ odpovedá, prehrabávajúc sa v poličke s textilom.

Štyridsiatnička, ktorá práve z oddelenia náradia do domácnosti vyberá izolačné prúžky, sa, paradoxne, s odôvodnením zákazu, že zatvorení malí obchodníci sú diskriminovaní, stotožňuje. „Nie je to voči ním fér. Vďaka e-shopom sa človek k potrebným veciam vie dostať. Síce som tú možnosť teraz tu v supermarkete využila, ale určite by sme bez toho prežili,“ hovorí mierne zahanbene.

Uvoľnenie predaja nepotravinového tovaru zo strany reťazcov mnohí privítali a využili.
Zdroj: foto čitateľa
Uvoľnenie predaja nepotravinového tovaru zo strany reťazcov mnohí privítali a využili.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa