Špeciálna pomoc štátu pri prechode automobilového priemyslu na elektromobilitu zatiaľ ostáva iba na papieri. Ani pol roka po mimoriadnom zasadnutí vlády venovanej tejto téme zatiaľ žiadny veľký posun badateľný nie je. Ako uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Viktor Marušák, z ich pohľadu nevidia reálne výsledky.
Žiadny vládny posun
Kabinet pritom prijal pomerne rozsiahle uznesenie, v ktorom dostali úlohy viaceré ministerstvá. Jeho prvé body mali byť splnené už do konca júna tohto roka, viaceré potom do konca aktuálneho roka.
Výrazný pokrok v tejto oblasti nevidí ani Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Ako uviedol jej PR špecialista Boris Bukovský, vedú množstvo formálnych aj neformálnych rozhovorov nielen s predstaviteľmi priemyslu ale aj vlády. „Žiaľ, jediné potvrdené realizované opatrenie (ktoré však má do platnosti vstúpiť až od nového roka), je novela zákona o cestovných náhradách,“ zhodnotil.
Hoci SEVA toto opatrenie víta, zároveň upozorňuje, že sa týka len veľmi malej časti prípadov. „Novela upravuje využívanie súkromných elektromobilov na služobné účely, avšak oveľa potrebnejšie by bolo prijatie zákonnej úpravy nabíjania služobných vozidiel na súkromných nabíjačkách u vodičov (zamestnancov) doma, kde zatiaľ k žiadnej zmene neprišlo,“ priblížil ďalej Bukovský.
Podobná je podľa neho situácia aj v ostatných okruhoch a úlohách, ktoré kabinet na svojom zasadnutí predostrel vo forme akčného plánu. „Nevieme potvrdiť, že by sa veci pohli napríklad pri posudzovaní možného zníženia diaľničných poplatkov, dĺžky odpisovania bezemisných vozidiel alebo definitívnom rozhodnutí o tom, či vláda podporí alebo nepodporí nákup elektromobilov vo forme priamej dotácie,“ uzavrel.
Vládne sľuby
Mimoriadne rokovanie vlády o ďalšom rozvoji automobilového priemyslu sa konalo koncom februára tohto roku. Ako po jeho skončení povedal premiér Robert Fico, Slovensko nemôže a nechce zaspať pri prechode na elektromobilitu. Zdôraznil, že automobilová výroba sa na celkovom HDP podieľa desiatimi percentami, Slovensko je zároveň rekordérom vo výrobe áut na počet obyvateľov. „Za týchto podmienok si nemôžeme dovoliť riskovať, že by Slovensko nebolo pripravené na prechod na elektromobilitu,“ vyhlásil.
Samotné uznesenie obsahuje množstvo úloh, okrem iných pomoc automobilkám, možnú podpora nákupu a lízingu elektromobilov, ich prípadné zvýhodnenie pri poplatkoch za užívanie diaľnic, ale aj pri odpisoch, či podporu rozvoja distribučnej siete elektrickej energie a rozbehnutie projektu na podporu vzdelávania a prípravy trhu práce v súlade s požiadavkami firiem v odvetví automobilového priemyslu.