Z online prieskumu vychádza, že až tri štvrtiny spotrebiteľov začínajú s vianočnými nákupmi už od novembra alebo priebežne počas roka. Menej ako štvrtina si ich necháva na poslednú chvíľu, hovorí marketingová manažérka Avionu Katarína Michaliaková.
I tento rok má byť vianočným hitom oblečenie a módne doplnky – darujú ich dve pätiny oslovených. Knihy a „cédečka“ venuje pätnásť percent ľudí a dvanásť percent volí ako ideálny darček kozmetiku a elektroniku.
Podľa uskutočnenej sondy dáva 66 percent opýtaných pri vianočných nákupoch prednosť obchodným centrám aj pred internetovým predajom, ku ktorému sa prikláňa pätina respondentov. Spotrebitelia si chcú tovar prezrieť naživo a mať istotu, že do Vianoc dostanú a kúpia to, čo si skutočne vyhliadnu.
Nákupy, darčeky Zdroj: freeimages.com / nosheep
Optimum tri darčeky na osobu
„Z psychologického aj ekonomického hľadiska je optimálny počet darčekov pre deti aj dospelých tri,“ tvrdí psychologička Mária Tóthová Šimčáková. Jeden darček môže byť hlavný, druhý praktický, ako napríklad oblečenie a tretí by mohol dopĺňať hlavné prekvapenie – napríklad mejkap pre ženy, druhá hračka pre deti či technologická novinka pre mužov.
Podľa PR manažérky slovenského Tesca Lucie Poláčekovej si zákazníci reťazca zväčša vyberajú hlavný veľký vianočný darček aj niekoľko mesiacov vopred. Na poslednú chvíľu si nechávajú zväčša menšie veci, ako napríklad kozmetické balíčky, drobnú elektroniku, oblečenie a knihy.
Na vytvorenie nezabudnuteľnej vianočnej atmosféry je podľa psychológov dôležitý nielen počet darčekov, ale tiež spôsob ich darovania. M. Tóthová Šimčáková odporúča vytvoriť z darovania rituál, napríklad ich čo najkrajšie zabaliť, aby sa napätie z prekvapenia umocnilo.