Volkswagen Group v stredu zverejnila výsledky za tretí štvrťrok. S istotou možno povedať, že neboli veľmi priaznivé. Vinou stagnujúcich predajov v Európe a kolapsu na kľúčovom čínskom trhu klesol prevádzkový zisk skupiny o takmer 42 percent. Prevádzková marža bola 3,6 percenta.
Pochmúrny finančný obraz vytiahol na povrch množstvo prekážok, ktorým najväčší výrobca automobilov v Európe čelí v snahe udržať si konkurencieschopnosť pri prechode na elektrické vozidlá. Podľa finančného riaditeľa skupiny Arna Antliza demonštrujú štvrťročné výsledky naliehavú potrebu konať v nestabilnom prostredí charakterizovanom intenzívnou konkurenciou. „Preto stojíme pred dôležitými a bolestivými rozhodnutiami, ktoré musíme urobiť spoločne a spoločne ich aj znášať," dodal pre Politico.
Volkswagen začiatkom tohto týždňa oznámil, že možno bude musieť zatvoriť tri nemecké závody, zrušiť desaťtisíce pracovných miest a pristúpiť k desaťpercentnému zníženiu platov. Toto nebola jediná zlá správa, ktorá môže negatívne ovplyvniť nemeckú ekonomiku. Chemický gigant BASF totiž informoval, že jeho výsledky sa budú nachádzať na spodnej hranici predpovedí.
Politické útoky
Nemecký kancelár Olaf Scholz sa snaží krízu zažehnať. Začiatkom tohto týždňa už zvolal mimoriadny summit, v rámci ktorého sa stretol s nemeckými priemyselnými gigantmi. V pondelok zas vyzval Volkswagen, aby si prepúšťanie zamestnancov rozmyslel.
Situácia nie je až taká beznádejná, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Nemecká ekonomika vykázala rast na úrovni 0,2 percenta namiesto očakávaného poklesu o 0,1 percenta, čím prekonala očakávania a tesne sa vyhla recesii. Ani to však nezachránilo vládnu koalíciu pred politickými útokmi oponentov.
Podľa bavorského premiéra a lídra konzervatívnej Kresťansko-sociálnej únie Markusa Södera je situácia vo Volkswagene z pohľadu Nemecka ako automobilovej veľmoci brutálna. Vinu pripísal zeleným politikám Scholzovej vlády a EÚ. Konkrétne najmä postupnému vyraďovaniu predaja nových automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035 a nižším emisným limitom pre rok 2025, v rámci ktorých hrozia automobilkám miliardové pokuty.
Sebastian Lechner, líder konzervatívnej Kresťansko-demokratickej únie v Dolnom Sasku, označil situáciu vo Volkswagene za „šokujúcu“ a vyzval štátnu vládu, aby začala konať a zabránila avizovanému zatváraniu závodov.
Predajná kríza
Automobilke sa podľa Politica zrejme nepodarí nájsť žiadne rýchle riešenia, ktoré by Nemecku ušetrili politické i ekonomické trápenie. Napriek dvojcifernému rastu predajov v Južnej Amerike a štvorpercentnému nárastu v Severnej Amerike klesli celkové predaje skupiny za prvých deväť mesiacov tohto roka o štyri percentá. Predaje v Európe klesli o jedno percento, no v Číne až o 12 percent v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2023.
Okrem problémov na čínskom trhu čelí Volkswagen rastúcej konkurencii zo strany čínskych výrobcov elektrických vozidiel aj na európskom trhu. „Situácia ukázala, že Nemecko a najmä Volkswagen stratili kontakt s globálnym trhom,“ dodal riaditeľ Nemeckého centra pre automobilový výskum Ferdinand Dudenhöffer.