Poľsku zostáva už len niekoľko týždňov do úplného zastavenia nákupu ruskej ropy, na čo sa zaviazalo. Vláda vo Varšave teraz lobuje v Bruseli, aby jej tento záväzok pomohol dodržať, píše Bloomberg.
Poľský premiér Mateusz Morawiecki ešte v máji prisľúbil, že Poľsko sa pokúsi do konca roka ukončiť dovoz ruskej ropy cez severnú vetvu ropovodu Družba. Podobne sa vtedy vyjadril aj nemecký kancelár Olaf Scholz, ktorého krajina dováža ropu rovnakým potrubím.
Chceli tvrdšie sankcie
Vtedy sa obaja usilovali posilniť vplyv sankcií EÚ, ktoré od 5. decembra zakazujú nákup ropy prepravovanej po mori, no zároveň umožňujú import tečúci ropovodom. Podľa pôvodného plánu po vyhláseniach Poľska a Nemecka mali v nákupe potrubnej ruskej ropy pokračovať len krajiny využívajúce južnú vetvu Družby, teda Maďarsko, Slovensko a Česká republika.
Poľsko teraz presadzuje obe sankcie na severnom úseku spojenia, čím sa vytvára právny dôvod pre Varšavu na zrušenie existujúcich zmlúv s Ruskom, ako aj zavedenie systému ciel pre tých, ktorí naďalej dostávajú ropu cez južnú vetvu.
„Podľa nášho názoru si zavedenie ďalších sankcií vrátane sankcií na severnú časť ropovodu Družba, vyžaduje primerané regulácie na úrovni EÚ,“ uviedlo poľské ministerstvo pre klímu a životné prostredie v odpovedi na otázky agentúry Bloomberg News. „Poľsko v tejto záležitosti spolupracuje s Nemeckom."
Dláždenie cesty
Nemecké ministerstvo predtým uviedlo, že „skúma možnosti a diskutuje“ o implementácii svojho prísľubu ukončiť dovoz ropy potrubím „pod vysokým tlakom“ s tým, že nariadenie o sankciách dláždi EÚ cestu na zrušenie výnimiek pre potrubný dovoz ropy v prípade, že členský štát Únie urobí dostatočný pokrok v diverzifikácii zdrojov dodávok ropy.
Rusko vlani cez Družbu poslalo do Európy okolo 720-tisíc barelov ropy denne, pričom leví podiel z nej pripadol Poľsku a Nemecku.
V prípade Poľska je v hre aj konkurencieschopnosť jeho najväčšej rafinérie PKN Orlen, ktorá sa obáva, že jej maďarský rival MOL získa konkurenčnú výhodu z prístupu k lacnejšej ruskej rope.