Zvýšený počet online nákupov pred vianočnými sviatkami láka aj stále väčšie množstvo podvodníkov, ktorí chcú zneužiť dôveru a nepozornosť zákazníkov. Nárast podvodov evidujú aj banky. Pri pohľade na rok 2021 a rok 2023 Slovenská sporiteľňa pozoruje, že počet nahlásených podvodov stúpol až o 530 percent. A to tento rok ešte neskončil. „Štatisticky to vychádza, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, v priemere príde o 2 700 eur. Najvyššia suma presahovala 65-tisíc eur,“ konštatuje šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský.

Ako pokračuje odborná poradkyňa z IPčka Zuzana Juráneková, neexistuje ideálna obeť. Môže ňou byť ktokoľvek. „S väčšou pravdepodobnosťou sa stanete obeťou online podvodu, ako akéhokoľvek iného trestného činu,“ vysvetľuje Juráneková. Podvodníci využívajú podľa nej aj manipulatívne techniky na zvýšenie viditeľnosti a dôveryhodnosti prostredníctvom falošných recenzií. To im umožňuje nalákať nič netušiacich ľudí na škodlivé webstránky alebo propagovať podvodné produkty či služby.

Na zvýšenú opatrnosť vyzýva aj kuriérska spoločnosť DPD. Metódy, ktoré podvodníci používajú, sú stále prepracovanejšie. Ľudí oslovujú prostredníctvom e-mailov, či SMS správ, pričom zneužívajú mená a vizuál napríklad bánk, platobných spoločností alebo kuriérskych firiem. Link v správe presmeruje zákazníka na podvodnú stránku, ktorá vyžaduje poslať peniaze za neexistujúce služby či tovar, alebo vylákať platobné údaje napríklad z kreditnej karty.

„Podvodné stránky sa často na prvý pohľad verne podobajú na tie oficiálne. Zákazník by však mal spozornieť vždy, ak zadáva svoje platobné údaje. DPD nikdy nepýta od adresátov dodatočné poplatky za tovar alebo doručenie prostredníctvom e-mailu, alebo SMS správ. Je dôležité si svoje karty chrániť a pri ich používaní byť mimoriadne obozretný,“ hovorí generálny riaditeľ DPD na Slovensku Peter Pavuk.

Internetový obchod nedodal objednaný tovar v termíne, objednaný tovar vôbec neprišiel alebo prišiel tovar, ktorý si klient neobjednal. To sú najčastejšie udalosti, ktoré napríklad klienti poisťovne Uniqa hlásia z poistenia kybernetických rizík. Existuje teda vhodná forma poistenia a aj Slovenská sporiteľňa spolu s poisťovňou Cardif ponúka poistenie zneužitia platieb. „Našich klientov vie tento typ poistenia ochrániť pri typických a zároveň najčastejších dôvodoch zneužitia, ktoré sa objavujú na Slovensku,“ vysvetľuje šéfka klientskych potrieb v Slovenskej sporiteľni Klaudia Drábiková.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Kyberzločinci nespia ani počas Vianoc. NBÚ radí, ako sa máme chrániť pri online nákupoch