Medzi generálnymi riaditeľmi slovenských firiem začína prevládať optimizmus. Až 77 percent z nich ráta v nasledujúcich dvanástich mesiacoch s rastom výnosov. Skeptických ostáva necelých 16 percent, ktorí s pozitívnymi výsledkami zatiaľ veľmi nepočítajú. Zvyšných sedem percent opýtaných s rastom neráta vôbec.
Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala poradenská spoločnosť PwC v spolupráci so slovenskou edíciou magazínu Forbes. Prieskum zisťoval počas februára tohto roku názory generálnych riaditeľov a šéfov slovenských firiem najmä na podmienky podnikania na Slovensku. Zúčastnilo sa ho 406 spoločností, ktoré okrem analýzy svojho súčasného stavu špecifikovali kroky pre budúci rast podniku a vyjadrili svoj názor aj na očakávania trhu.
Von z krízy
Jedna z prvých otázok, ktorú respondenti dostali, sa týkala zmeny výšky výnosov spoločnosti v medziročnom porovnaní. Oproti roku 2009 si viac ako polovica opýtaných firiem v tomto smere mierne polepšila. Výnosy u nich rástli do 30 percent, alebo zostali takmer rovnaké a zmenili sa len v rozsahu od - 5 do 5 percent. Táto skupina tvorí takmer 57 percent zo všetkých zúčastnených firiem. Mierne sa výnosy znížili u necelých 19 percent spoločností. Dve percentá respondentov uviedlo, že ich výnosy za minulý rok klesli o viac ako 60 percent.
Nové príležitosti pre rast spoločnosti vidí manažment viacerých subjektov hlavne vo vývoji nových produktov a služieb, záujem má aj o vyšší podiel na trhu. Menšia časť respondentov sa zaujíma aj o nové geografické lokality, pričom uvažujú nad fúziami a akvizíciami.
Globálna finančná kríza mala okrem množstva negatívnych dopadov na hospodárenie a obchodné aktivity firiem aj zopár pozitívnych. Mnohí manažéri si totiž začali uvedomovať riziká, ktoré síce existovali už predtým, no nikdy neboli tak markantné.
„Slovensko bolo pred krízou prehriate: nedostatok odborníkov, nereálne finančné nároky, nedostatočné kapacity, a tým pádom nízka úroveň kvality predovšetkým v službách. To kríza zastavila, čo je pozitívne,“ cituje prieskum z vyjadrení Pavla Hendrycha, generálneho riaditeľa spoločnosti DHL Logistic.
Obavy stúpajú
Napriek tomu, že každá firma je vo svojom vnútri jedinečná, najväčšie podnikateľské riziká sa často vzťahujú skôr na odvetvie, v ktorom daná spoločnosť pôsobí. Podľa prieskumu je napríklad v automobilovom priemysle najobávanejším faktorom, ktorý môže mať dopad na rast firmy, finančné zaťaženie dodávateľov. Rovnaká hrozba straší aj odvetvie dopravy. Stavebníctvo, maloobchod, finančné služby a turizmus sa zase obávajú zvýšeného daňového zaťaženia.
Jedno z najperspektívnejších odvetví, ktorým sú informačné technológie, si robí ťažkú hlavu z nedostatku kľúčových odborníkov. O tých je veľký záujem aj v zahraničí, kde sú pracovné a najmä mzdové podmienky často na vyššej úrovni než na Slovensku.
Spomedzi konkurenčných výhod, ktoré firmy využívajú v boji proti svojim rivalom, dominovala jednoznačne vysoká kvalita služieb zákazníkom. Až 73 percent opýtaných považuje tento cieľ za kľúčový. Potrebu zabezpečiť klientom prvotriedne služby označili v odvetví cestovného ruchu všetci dopytovaný riaditelia.
Pod nadštandardné výkony sa musia podpísať najmä odborní a patrične vyškolení pracovníci. Aj preto sa 38 percent respondentov spolieha na získanie a udržanie si kľúčových zamestnancov. Za tretiu najčastejšiu konkurenčnú výhodu považuje 36 percent opýtaných schopnosť prispôsobiť sa zmenám. Najmä technologické inovácie sú v súčasnosti kľúčové prvky prežitia mnohých veľkých, no aj malých firiem.
Sloboda podnikania
Okrem firemných praktík a trhových podmienok vyjadrili generálny riaditelia svoj názor aj na otázky týkajúce sa politického prostredia, v ktorom firmy na Slovensku podnikajú. Za prioritné otázky, ktorých riešenie leží v rukách vlády, považujú firmy zlepšenie vymáhateľnosti práva.
Zlá situácia slovenského súdnictva trápi nadpolovičnú väčšinu opýtaných. Viac ako 41 percent sa pozastavilo aj nad možnosťou úpravy Zákonníka práce tak, aby bol flexibilnejší. Okrem pracovných podmienok zaťažujú firmy aj regulačné a administratívne opatrenia. Ich zníženie považuje 36 percent firiem za jeden z kľúčových prvkov pre zlepšenie konkurencieschopnosti slovenských spoločností.
Čo sa týka zmien v samotnom Zákonníku práce, firmy by v prvom rade uvítali flexibilnejšie predpisy pre zamestnávanie a prepúšťanie pracovníkov. Týka sa to hlavne odvetvia finančných služieb, dopravy a maloobchodu. Okrem menej všeobecných podmienok túžia mať zamestnávatelia viac miesta pre uzatváranie individuálnych dohôd so zamestnancami. Jednoducho povedané, chcú mať rozviazané ruky. Zákon by mal podľa nich viac myslieť aj na pružnú pracovnú dobu a prácu nadčas. Najmä turistický biznis je charakteristický sezónnosťou, až 81 percent firiem by takéto zmeny uvítala.
Šetriť je v móde
Aj v nasledujúcom období chcú spoločnosti hlavne šetriť. Optimalizácia nákladov a ich efektívne riadenie bolo aj zostáva prioritou. Toto bola vo firmách hlavná téma v posledných dvanástich mesiacoch a bude to hlavná téma aj v nasledujúcich dvanástich mesiacoch. Nasvedčuje tomu aj fakt, že u takmer 37 percent opýtaných firiem sa stav zamestnancov za posledný rok znížil.
Napriek tomu si až tretina opýtaných firiem dokázala svoj stav spred roka udržať a počet zamestnancov nezmenili. Zvyšných tridsať percent dokonca aj po tejto stránke dokázalo rásť a svoje zamestnanecké rady ešte rozšírili. Do budúcna takmer polovica riaditeľov očakáva, že prijme novú pracovnú silu. Okrem toho chcú zamiešať karty aj pri odmeňovaní za dosiahnuté výkony. Zmenami v platovej štruktúre a správnym nastavením finančných bonusov chcú riaditelia ešte viac motivovať zamestnancov k lepším výkonom.
Napriek tomu, že kríza pomohla firmám uvedomiť si dôležitosť mnohých skrytých faktorov, podľa generálnych riaditeľov ostáva prioritou stále cena. Nezáleží pritom, či firmy obchodujú medzi sebou, či dodávajú tovar koncovým spotrebiteľom, alebo obchodujú so štátom.
Ilustračné foto na titulke - Miro Nôta