Oslovení slovenskí podnikatelia priznali, že investujú skôr do vlastného podnikania ako do finančných produktov. Firmy navyše nechcú viazať svoje peniaze na príliš dlhý čas. Zhodli sa na priemernej dĺžke šesť mesiacov. Výsledky vyplývajú z reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre ČSOB vypracovala agentúra Datank.
Ako komentovala výsledky prieskumu manažérka oddelenia pre podnikateľov a malé firmy v ČSOB Dáša Polláková, hlavným dôvodom je likvidita. Depozitné produkty podliehajú viazanosti prostriedkov na určitý čas. „A firmy ich potrebujú mať k dispozícii na výplatu mzdových nákladov, faktúr a rovnako na rozvoj svojho podnikania,“ konštatuje Polláková.
Dvanásť percent firiem má zvyšné finančné prostriedky uložené na sporiacich účtoch, čo je typické najmä pre stredné firmy s obratom od 50-tisíc do 200-tisíc eur. Jedenásť percent využíva terminované vklady a desať percent investuje do akcií a dlhopisov. V prípade fondov je to necelých osem percent.
Obľuba sporiacich účtov môže podľa Pollákovej súvisieť s väčšou variabilitou pri výbere prostriedkov. „Podnikateľ by mal pri výbere produktu pozerať v prvom rade na očakávaný výnos a stanoviť si na akú dlhú lehotu je svoje financie ochotný investovať. Spravidla platí, že čím kratší čas, tým nižší úrok na depozitnom produkte a tým aj nižší výnos,“ ilustruje Polláková.
Šesťdesiattri percent podnikov má vytvorenú rezervu iba do desiatich percent ročných tržieb. V prípade malých firiem s obratom do 50-tisíc to je dokonca až 81 percent. „Rezerva je dôležitá najmä pre bezpečnosť v prípade nečakaných udalostí, hospodárskej krízy, výkyvov na trhu alebo neočakávaných výpadkov príjmov,“ dopĺňa Polláková.