Ministerstvo dopravy SR chce zaujať konečné stanovisko k podmienkam výberu mýta a zníženiu jeho nákladov budúci týždeň po stretnutí s premiérom Ľudovítom Ódorom. Minister dopravy Pavol Lančarič už označil za nesprávne tvrdenia Nadácie Zastavme korupciu o predĺžení podľa nej nevýhodnej mýtnej zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a spoločnosťou SkyToll o dva roky.

„Oni si prečítali tabuľku, ale neprečítali si celú zmluvu,“ povedal na adresu mimovládnej organizácie šéf rezortu dopravy s tým, že predsedovi vlády už poskytol súhrnnú informáciu o problematike výberu mýta. „Zistenie nie je správne, vôbec nezodpovedá realite. Viem doložiť, aké boli základné sumy pre jednotlivé roky v slovenských korunách, koľko to bolo v prepočte na eurá a koľko sa reálne po všetkých valorizáciách reálne zaplatilo,“ tvrdí Lančarič. Z tabuľky sa podľa nedá reálne vyčítať vôbec nič. Pripomenul, že NDS sumu za poskytovanie služby výberu mýta po dohode znížila voči tej, ktorá by prislúchala tomuto roku, o 40 miliónov eur za rok.

Premiér Ódor potvrdil, že minister dopravy ho v stredu o mýte informoval. „Máme dohodnuté stretnutie trilaterálne budúci týždeň, kde to uzavrieme a vyjadríme sa k tomu,“ dodal. Ministerstvo dopravy uviedlo, že prioritou ministra Lančariča je významné zníženie nákladov na výber mýta. „Je to aj cieľ stanovený v programovom vyhlásení vlády. O plnení tohto cieľa budeme informovať premiéra a v krátkom čase aj verejnosť,“ poznamenalo ministerstvo.

Nadácia Zastavme korupciu začiatkom týždňa upozornila na to, že NDS namiesto sľubovanej zľavy reálne dohodla pre štát ešte vyššiu cenu, ako vysúťažil pred rokmi exminister dopravy Ľubomír Vážny. Namiesto pôvodných 40 miliónov eur tak diaľničiari vyrokovali mýto so zľavou 63 miliónov eur pre tento rok a 67 miliónov eur od januára. Ceny sa ešte zvýšia o infláciu.

Mimovládka preto vyzvala premiéra Ódora aj prezidentku SR Zuzanu Čaputovú, aby zasiahli a postup NDS pri mýte preverili. Zároveň avizovala podanie podnetu na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý žiada preveriť, či podstatnou zmenou cenových kalkulácií cez dodatok NDS neporušila zákon. Keď Slovensko v roku 2009 obstarávalo nový mýtny systém, súčasťou víťaznej ponuky bola aj cenová tabuľka. Tá uvádzala výdavky pre celé obdobie trvania zmluvy. Prvé štyri roky boli ceny najvyššie, pretože rátali aj s budovaním samotného mýta. Následne klesli na zhruba polovicu, keďže sa platilo už len za prevádzku. V poslednom roku boli výdavky vyčíslené na 1,2 miliardy korún. V prepočte konverzným kurzom ide o sumu približne 40 miliónov eur.

Ďalšie dôležité správy

dia¾nica elektronický mýtny systém SkyToll výber mýta elektronické mýto vozidlá nad 3,5 tony dia¾nica dia¾nièný úsek hranièný priechod
Neprehliadnite

Výber mýta na diaľniciach bol v prvej polovici roka slabší ako vlani