Podiel potravín pod privátnou značkou dosahuje desaťročný rekord. Vyplýva to z prieskumu Potravinárskej komory Slovenska (PKS), o ktorom informovala riaditeľka komory Jana Venhartová.

Siete majú rôzne stratégie

Spresnila, že podiel privátnych značiek dosiahol v roku 2022 podiel 25,6 percenta, pričom oproti roku 2021 narástol o 0,5 percentuálneho bodu (p. b.). Podiel privátnych značiek dosiahol v roku 2022 najvyššiu hodnotu od začatia merania. PKS podľa nej predpokladá, že tento trend bude vzhľadom na súčasnú infláciu prudko stúpať.

Rôzne retailové siete majú podľa nej rôzne stratégie, čo sa týka ponuky výrobkov pod privátnymi značkami. Kým v Lidli viac ako polovica (54 percent) vystavených výrobkov nesie privátnu značku, v predajniach skupiny Terno je tento podiel až trinásťkrát nižší (4 percentá). Bežný podiel ponúkaných privátnych značiek je v slovenských retailových sieťach v rozmedzí 15 percent až 25 percent.

Poznamenala, že relatívne vyšší podiel privátnych značiek ponúka aj Kaufland (25 percent), kde tento podiel pomaly, ale dlhodobo rastie. Sieť obchodov COOP Jednota, ktorá má tretí najvyšší podiel, predáva pod privátnou značkou každý piaty výrobok (podiel 21 percent).

Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo

Z hľadiska typu predajní sú najzastúpenejšie privátne potraviny v diskontných predajniach, kde sa zaznamenal medziročný nárast až o 3 p. b. (54 percent), a hypermarketoch (22 percent). V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší, v týchto formátoch zostal podiel privátnych značiek na úrovni roka 2021.

Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov v regáloch je v kategóriách mlieko (59 percent), mäsové výrobky – balené, nemrazené (43 percent), oleje (42 percent), mliečne výrobky –prírodné syry (41 percent), konzervované produkty (39 percent). Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo (8 percent), víno (11 percent), liehoviny a destiláty (11 percent) a cukrovinky nečokoládové (13 percent). Významnejší nárast podielu privátnych značiek až o 4 p. b. sa zaznamenal v dvoch kategóriách – oleje a mliečne výrobky - ostatné. Výrazný pokles privátnych značiek sa neevidoval v žiadnej zo sledovaných kategórií.

PKS aj v roku 2022 prostredníctvom agentúry Go4insight uskutočnila prieskum vystavenia privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode. Prieskum uskutočňuje už od roku 2013. Aj v roku 2022 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát v 360 predajniach potravinových reťazcov v celej SR. Zber údajov sa uskutočnil v marci a apríli 2022.

Ďalšie dôležité správy

Worried,Woman,Checking,Her,Wallet,When,Shopping,In,Supermarket.,Inflation
Neprehliadnite

Od invázie Ruska na Ukrajinu sú slovenské potraviny drahšie o 19 percent