Suezský prieplav v Egypte zablokovala v utorok obria nákladná loď, ktorá nabehla na juhu prieplavu na plytčinu. Po niekoľkých hodinách bola dnes uvoľnená a podľa správy prieplavu už neblokuje vodnú trasu. Na miesto bolo vyslaných osem člnov, ktoré plavidlo s dĺžkou 400 metrov a šírke 59 metrov pomáhali vyslobodiť.

Čakalo na to veľa lodí, ktoré uviazli za zablokovanej časti prieplavu. Prvá z nich je už podľa agentúry Reuters v pohybe. Správa Suezu oznámila, že by prevádzka mal byť čoskoro obnovená. Svedkovia už potvrdili, že sa prvé zo zablokovaných plavidiel začalo pohybovať.

JB 19 Suez - Navigačné plavidlo sa plaví pred nákladnou loďou Ever Green (vzadu), ktorá uviazla na plytčine v Suezskom prieplave pri egyptskom meste Suez 24. marca 2021. Jedna kontajnerová loď sa v noci na stredu dostala v Suezskom kanáli na plytčinu a blokuje prieplav, ktorý je dôležitým lodným spojením medzi Áziou a Európu. Cez kanál tiež smeruje veľká časť transportu energií z Blízkeho východu do Európy a USA. FOTO TASR/AP

In this photo released by the Suez Canal Authority, a boat navigates
Neprehliadnite

Suezský prieplav upchala loď, ktorá sa dostala na plytčinu

Webová stránka Vesselfinder, ktorá sleduje pohyb lodí, uviedla, že na južnej a severnej strane prieplavu sa zastavilo 210 plavidiel a čakala na povolenie na preplávanie. Sú medzi nimi aj ropné tankery a analytici spočítali, že odklon trasy od Suezu by znamenal 15denné oneskorenie. Kontajnerová loď Ever Given, registrovaná v Paname, mierila z Číny do holandského prístavu Rotterdam. V utorok ráno okolo 6:40 uviazli na plytčine.

Operátor, ktorým je taiwanská spoločnosť Evergreen Marine, uviedla, že príčinou mohol byť silný vietor a tiež prachová búrka. Podľa spoločnosti narazil na náklad týčiaci sa do výšky mrakodrapu prudký poryv vetra a spôsobil odklon od trasy. Loď plávala v konvoji a ocitla sa bez elektrického prúdu. Všetci členovia posádky sú v poriadku a nie je hlásený ani únik závadných látok do mora.

Suezský prieplav spája Stredozemné a Červené more a vlani ním prepravilo cez takmer 19-tisíc lodí, teda v priemere 51,5 plavidla za deň. Trasa meria 193 kilometrov a slúži od roku 1869. Zaručuje najrýchlejšie spojenie medzi Áziou a Európou, spája Červené more so Stredozemným. Prechádza ňou 12 percent objemu tovaru, s ktorým sa vo svete obchoduje.