Investičný šéf NDS je pozícia náročná nielen na kvalifikáciu a skúsenosti, ale aj na schopnosť lavírovať medzi lobistickými a politickými tlakmi. NDS je jeden z najväčších investorov. V roku 2014 chce podľa plánu minúť na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest takmer 900 miliónov eur. O týchto peniazoch rozhoduje okrem generálneho aj investičný riaditeľ.

Počiatkov hovorca Martin Kóňa pre TREND.sk potvrdil Chomovej odvolanie. „Pani Chomová posilní tím ministerstva dopravy, kde budú jej odborné schopnosti využité pri práci s infraštruktúrnymi projektami financovanými z eurofondov,“ povedal M. Kóňa.

Podľa neho pozíciu investičného šéfa dočasne obsadí ďalší člen predstavenstva Milan Rác. Doteraz neúspešné hľadanie náhrady za V. Chomovú bude pravdepodobne pokračovať.

Zákazky ako dôvod

Nie je úplne jasné, ktoré zákazky sa stali predmetom sporov. Národná diaľničná spoločnosť v poslednom roku podpísala viacero veľkých kontraktov za stámilióny eur. Medzi projektmi, o ktorých rozhoduje teraz, je tunel Višňové pri Žiline.

NDS nedávno vylúčila zo svojich súťaží stavebné firmy, ktoré sa pred desiatimi rokmi zúčastnili na kartelovej dohode. Tieto rozhodnutia podpísala V. Chomová a aj generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš.

V. Chomová pred príchodom do NDS patrila k popredným manažérom Dopravoprojektu. Táto firma získala vlani od NDS zákazku za necelých 9 miliónov eur a predvlani vyhrala tender v podobnej hodnote. Dopravoprojekt je dlhodobo najväčším dodávateľom projektov pre NDS. Bol ním pred príchodom V. Chomovej do NDS a aj po ňom. Navyše významné zákazky, zodpovedajúce veľkosti firmy, mali na NDS aj ďalšie projektantské firmy, ako sú Proma a Amberg Engineering.

Pád mosta ako dôvod

O súvislosti s pádom diaľničného mosta sa dá tiež iba špekulovať. Mostná konštrukcia sa zrútila na diaľnici D1 medzi obcami Jánovce – Jablonov. Stavia ju konzorcium firiem Váhostav-SK a Bögl a Krýsl. Vedúcim členom združenia je Váhostav, no nešťastie sa stalo na časti, za ktorú zodpovedá Bögl a Krýsl.

Minister tragédiu pripisoval nízkej vysúťaženej cene, ktorá viedla k prehnanému riešeniu. Slovenské denníky ale často s odvolaním sa na opozičných politikov a odborníkov spomínali medzi možnými príčinami aj pochybenie na strane statika a zanedbanie kontroly zo strany stavebného dozora. „Musím si počkať na výsledky vyšetrovania, aby bolo možné povedať, či pochybil aj niekto iný ako zhotoviteľ, a podľa toho bude možné vyvodiť zodpovednosť,“ povedal J. Počiatek.

Pripustil aj odvolanie generálneho riaditeľa Milana Gajdoša. Ten podľa informácií portálu TREND.sk organizačne zastrešuje stavebný dozor, no tejto oblasti rozumie menej ako V. Chomová. Je v prvom rade ekonóm, predtým zastával pozíciu finančného riaditeľa NDS.

V. Chomová patrí medzi popredných slovenských projektantov. Pred nástupom do NDS v roku 2011 bola šesť rokov riaditeľkou divízie Dopravoprojektu. Projektantkou je od skončenia školy v roku 1995. Čo sa týka schopnosti riadiť stavebný dozor, V. Chomová má na to papierovo lepšie predpoklady.

TREND.sk poslal otázky na túto tému V. Chomovej ešte v čase, keď sa jej odvolanie na ministerstve dopravy ešte len chystalo. Pokúsil sa skontaktovať s ňou aj potom, ako sa tento plán naplnil. Vtedy a ani teraz nereagovala.