V minulom roku sa vo svete vyrobilo 81,5 milióna osobných a ľahkých úžitkových áut, čo bolo o 7,6 percenta (5,7 milióna) viac ako v predchádzajúcom roku. Oproti maximu z roku 2019 však bola globálna produkcia áut nižšia o 7,1 percenta (6,2 milióna). Informoval o tom analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Ľubomír Koršňák na základe údajov od Medzinárodnej organizácie výrobcov motorových vozidiel (OICA).

Produkcia áut sa minulý rok zvyšovala v drvivej väčšine regiónov - od päť percent v EÚ a Veľkej Británii, cez deväť percent v Latinskej Amerike, desať percent v Severnej Amerike a Ázii až po 13 percent v Afrike. Jedinou časťou sveta, kde produkcia áut minulý rok klesala, bolo Rusko s poklesom o 64 percent a Ukrajina, ktorá zaznamenala 80-percentný prepad produkcie.

Oproti roku 2019 výroba automobilov zaostáva najvýznamnejšie v krajinách EÚ, EFTA (Island, Lichtenštajnsko, Nórsko a Švajčiarsko) a Veľkej Británii o 23,5 percenta, v ostatnej Európe až o 34 percent. O niečo viac sa už podarilo medzeru zatvoriť americkým regiónom Latinskej a Severnej Ameriky, ktoré za úrovňou z roku 2019 zaostávajú o 12 - 13 percent.

Predaje áut v Európe ďalej klesali, a to medziročne o šesť percent na nové historické minimum tesne pod 13 miliónov automobilov. Hoci najväčšie prírastky v exporte z Európy smerovali na americký a čínsky trh, silne rástli aj exporty do viacerých krajín bývalého Sovietskeho zväzu - ako Uzbekistan o 125 percent, Azerbajdžan o 162 percent, Tadžikistan o 226 percent, Gruzínsko o 252 percent, ale aj do Bieloruska o 347 percent, Kazachstanu o 462 percent, Arménska o 878 percent a Kirgizska o 4 836 percent.

„Pri krajinách s historicky silnými väzbami na Rusko je pritom pomerne veľká pravdepodobnosť, že zvýšené dovozy áut z EÚ mohli byť z nemalej časti motivované obchádzaním sankcií uvalených na Rusko, a dovezené autá nakoniec končili u ruských zákazníkov," poznamenal Koršňák.

Rozdielny trend produkcie minulý rok podľa dát vykázali aj Česko a Slovensko. Kým v Česku sa produkcia medziročne zvýšila o desať percent na 1,2 milióna áut, na Slovensku podľa prvotných odhadov ľahko klesla o tri percentá na rovný milión áut. V krajinách Vyšehradskej štvorky, Rumunska a Slovinska, sa minulý rok vyrobilo 3,7 milióna áut, čo predstavuje takmer pol milióna viac ako v Nemecku.

„Keďže týchto šesť krajín je porovnateľných s Nemeckom aj počtom obyvateľov, i produkcia áut na 1 000 obyvateľov tu bola v priemere podobná ako v Nemecku. Kľúčovými producentami áut v regióne strednej Európy sú stále najmä Česko a Slovensko, kde sa vyrobia takmer dve z troch áut vyrobených v regióne" uzavrel Koršňák.

Ďalšie dôležité správy

Auto
Neprehliadnite

Krajiny EÚ schválili postupné vyraďovanie áut s emisiami CO2 do roku 2035